Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6653
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eliezerandersonbatistaisidoro.pdf12.47 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Queiroz, Edson-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Fausto Borém de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5589268218426587pt_BR
dc.contributor.referee2Bosisio, Paulo Gustavo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8926794723338032pt_BR
dc.creatorIsidoro, Eliézer Anderson Batista-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3913324843713993pt_BR
dc.date.accessioned2018-04-11T11:21:05Z-
dc.date.available2018-04-10-
dc.date.available2018-04-11T11:21:05Z-
dc.date.issued2013-07-06-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6653-
dc.description.abstractThis paper analyzes the technical and interpretative issues that involve the use of the violin in Brazilian popular music. The object of this study will be the piece Fafá in Hollywood, written by Fafá Lemos. Two different interpretations of the piece will be submitted to comparative analisys. The first one belongs to the album Fafá Lemos e seu violino com surdina (1955), played by Fafá Lemos. The second is part of the Nicolas Krassik’s CD, Na Lapa (2004). We will analyze the technical and interpretative resources used by Lemos and Krassik in these recordings, investigating the presence of elements of Brazilian popular music and foreign music in these phonograms, both in terms of composition and interpretation. Subsequently, through this information we will discuss about the application of technical and interpretative elements of the violin in Brazilian popular music.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa as questões técnicas e interpretativas referentes ao uso violino na música popular brasileira. O objeto deste estudo será a peça Fafá em Holllywood, composta por Fafá Lemos, que será analisada por meio de duas interpretações. A primeira gravação integra o álbum Fafá e seu Violino com Surdina (1955), interpretada por Fafá Lemos. A segunda é encontrada em uma das faixas do fonograma Na Lapa gravado pelo violinista Nicolas Krassik. Analisaremos os recursos técnico-interpretativos empregados por Lemos e Krassik, investigando a presença de elementos da música popular brasileira e da música estrangeira nas duas gravações, tanto em termos composicionais como interpretativos. Posteriormente, através dessas informações, estabeleceremos uma discussão sobre como ocorre a aplicação dos elementos técnicos e interpretativos do violino na música popular brasileira.pt_BR
dc.description.sponsorshipPROQUALI (UFJF)pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.department-pt_BR
dc.publisher.program-pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolinopt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectFafá Lemospt_BR
dc.subjectNicolas Krassikpt_BR
dc.subjectViolinpt_BR
dc.subjectBrazilian popular musicpt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectFafá Lemospt_BR
dc.subjectNicolas Krassikpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApt_BR
dc.titleUm estudo comparativo do violino na música popular brasileira: Fafá Lemos e Nicolas Krassik interpretam Fafá em Hollywoodpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:PROQUALI - Dissertações



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.