Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6595
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jeffersonlimadeoliveira.pdf4.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vieira, Marcel de Toledo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1980385021266418pt_BR
dc.contributor.referee1Ferreira, Clécio da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7842524715253287pt_BR
dc.contributor.referee2Moreira, Luciana Verônica Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7462361179591276pt_BR
dc.creatorOliveira, Jefferson Lima de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2018-04-09T19:16:51Z-
dc.date.available2018-03-27-
dc.date.available2018-04-09T19:16:51Z-
dc.date.issued2017-12-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6595-
dc.description.abstractThe following thesis was developed as part of the Master’s Degree in Management and Evaluation for education (PPGP) from the Education Evaluation and Public Politics Department of Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/ UFJF). The management case to be studied aims at understanding the dynamic performance of formal teaching in high school structure through technological assistance offered by Secretaria de Educação do Estado do Amazonas (SEDUC/AM) at Centro de Mídias de Educação do Amazonas (CEMEAM), a department which assist schools from the rural area since 2007. Elements of e-learning are applied in this classes transmission mechanism, which lies down its support on IT equipaments and softwares which allow the e-learning teachers, placed in the capital city, Manaus, to teach to a large amount of students in real time. Besides the analyses of issues related to the equipment’s maintenance and competent professional to manipulate class materials, it is necessary to suggest solutions for the main issue of this research: in what ways it is possible to overcome the communicational limitations among the professionals from the capital city and rural areas inside the e-learning with technological assistance at Amazonas federal state? In other words, the communicational relationship amidst the professionals from Seduc’s head-office, which is in charge to broadcast the classes, and the teachers from the small towns, was the main concern proposed by this thesis, from the difficulties in the usage of the communication channels reported by the professionals through a field reaserch with all those involved. The main aim of this research, thus, consists in analyzing the technical problems that can demage the communicational process between the professionals from CEMEAM and the ones from the participant schools in e-learning through technology Amazonas federal state. Also was necessary, whilst specific goals, to describe production process, information transmission and sharing among the professional workers of CEMEAM, as well as to suggest solutions, from the construction of an educational framework (PAE) to optimize the head-office and small towns communication process inside this learning structure.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão a ser estudado busca compreender a dinâmica da estrutura do ensino médio presencial com mediação tecnológica ofertado pela Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino (SEDUC/AM) a partir do Centro de Mídias de Educação do Amazonas (CEMEAM), departamento que, desde o ano de 2007, atende escolas do meio rural do estado. Elementos da Educação à Distância (EaD) são aplicados nesta dinâmica de transmissão das aulas, que conta com o apoio de equipamentos de informática e softwares que permitem aos Professores Ministrantes, localizados na capital, Manaus, lecionarem seus conteúdos para um grande número de estudantes, em tempo real. Além da análise de questões relacionadas à manutenção de equipamentos e/ou de profissionais qualificados para manipular os materiais das aulas, fez-se necessário propor soluções para a questão central desta pesquisa: de que forma é possível superar as limitações comunicacionais entre os profissionais da sede e dos municípios dentro da estrutura de ensino presencial com mediação tecnológica no estado do Amazonas? Ou seja, a relação comunicacional entre os profissionais da sede da SEDUC, que é a transmissora das aulas, e os profissionais das comunidades participantes, foi o principal aspecto da discussão proposta nesta dissertação, a partir das dificuldades no uso dos canais de comunicação existentes relatadas pelos profissionais a partir de pesquisa de campo com os envolvidos. O objetivo central desta pesquisa, portanto, foi o de analisar os problemas técnicos e operacionais que prejudicam o processo de comunicação entre os profissionais do CEMEAM e os das escolas participantes do ensino mediado por tecnologia do estado do Amazonas. Também foram necessários, enquanto objetivos específicos, descrever o processo de produção, transmissão e compartilhamento de informações entre os profissionais do CEMEAM, bem como propor soluções, a partir da elaboração de um Plano de Ação Educacional (PAE), para otimizar os processos de comunicação sede-municípios dentro desta estrutura de ensino.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNTICpt_BR
dc.subjectEnsino mediado por tecnologiaspt_BR
dc.subjectGestão da comunicação internapt_BR
dc.subjectNICTpt_BR
dc.subjectE-learningpt_BR
dc.subjectInternal communicationpt_BR
dc.subjectInformation managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleOs canais de comunicação como ferramentas de interação entre profissionais do centro de mídias de educação do Amazonaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.