Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/658
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigobelleioliveira.pdf1.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Rubens Luiz-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798779E9pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Martins, André Silva-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700494H9pt_BR
dc.contributor.referee1Neves, Lúcia Maria Wanderley-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788253Z0pt_BR
dc.creatorOliveira, Rodrigo Bellei-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-05T10:50:05Z-
dc.date.available2016-02-03-
dc.date.available2016-02-05T10:50:05Z-
dc.date.issued2014-03-25-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/658-
dc.description.abstractThe present study was to conduct a critical analysis of the interference of international organizations , in particular the UNESCO ( United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization ) , in designing training for youth and adults in the context of today's capitalism and how this unfolds perspective on Brazilian educational policies , aimed EJA since 1990 . In order to understand the proposed question , seek to contextualize the formulations of UNESCO handle the demands of the capitalist system , especially in the documents face EJA ( Youth and Adults ) , produced in the chosen period; identify the outlined direction to express the centrality of work these productions and contrast the design of training found in these documents with the conception of human development advocated by the social theory of Marx . Therefore, the research is based on documentary analysis , based on the epistemological framework of historical materialism . Thus , understanding the intrinsic relationship between the whole and the parts and the necessity to promote mediation in order to identify the contradictions and ideologies that underlie the UNESCO documents analyzed in the context of neoliberal capitalist society and take the consequences of this insert for Education youth and Adult . This analysis aims to contribute to the deepening of critical understanding in the field of education aimed at young people and adults , especially regarding the construction of educational projects of human education in this modality. These projects need to be built by the working class itself and therefore should overcome the schooling process and perpassarem throughout the life of the person subject of this modality . Only projects with these bases and to defend the interests of workers is that can effectively contribute to structural and universal changes in current society .pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo se propôs a realizar uma análise crítica acerca das formulações e/ou interferências dos organismos internacionais, em especial a UNESCO (Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura), na concepção de formação de jovens e adultos no contexto do capitalismo hodierno e como essa perspectiva se desdobra sobre as políticas públicas educacionais brasileiras, voltadas a EJA a partir de 1990. A fim de compreender a questão proposta, será necessário contextualizar as formulações da UNESCO frente às exigências do sistema capitalista, sobretudo nos documentos voltados a EJA (Educação de Jovens e Adultos), produzidos no período escolhido; identificar a direção delineada para a centralidade do trabalho expressa nessas produções e contrapor a concepção de formação encontrada nesses documentos com a concepção de formação humana defendida pela teoria social de Marx. Para tanto, a pesquisa tem como base a análise documental, pautada no referencial epistemológico do materialismo histórico. Desse modo, ficará evidente a intrínseca relação entre o todo e as partes e a necessidade em se promover as mediações, buscando identificar as contradições e ideologias que perpassam os documentos da UNESCO analisados no contexto da sociedade capitalista neoliberal e empreender os desdobramentos desta inserção para a Educação de Jovens e Adultos. Essa análise pretende contribuir para o aprofundamento da compreensão crítica no campo da educação voltada a jovens e adultos, especialmente no que tange a construção de projetos educativos relacionados à formação humana nessa modalidade. Projetos estes que precisam ser construídos pela própria classe proletária e, por isso, deverão ultrapassar os processos de escolarização e perpassarem por toda a vida do sujeito trabalhador dessa modalidade. Somente projetos com essas bases e que defendam os interesses dos trabalhadores é que poderão, efetivamente, contribuir para mudanças estruturais e universais na sociedade atual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectUNESCOpt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectCapitalismopt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subjectFormationpt_BR
dc.subjectUNESCOpt_BR
dc.subjectWorkpt_BR
dc.subjectCapitalismpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleUNESCO e EJA: a perspectiva de formação no contexto do capitalismo brasileiropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.