Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/653
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
juniacostaamaral.pdf754.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, José Alcides Figueiredo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770461U6pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno, Adriana Rocha-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753894P2pt_BR
dc.contributor.referee2Santos, Juliana Anacleto dos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771390D6pt_BR
dc.creatorAmaral, Júnia Costa-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-03T14:46:37Z-
dc.date.available2016-02-03-
dc.date.available2016-02-03T14:46:37Z-
dc.date.issued2014-09-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/653-
dc.description.abstractThis research discusses the Integrated School Program, implemented by the Municipality of Belo Horizonte, Brazil, through its Department of Education in 2006. The Program is based on the guiding principles of social inclusion, integral education and on the concept of an Educative City. Therefore education is not limited to the school environment and recognizes the educational potential of multiple institutions in the community and city. The program extends the school day to nine hours, incorporates to the educational environment new actors who share the task of teaching. This study aims to analyze the implementation of the program by managers from two municipal schools of Belo Horizonte, here named Schools A and B. The adopted research methodology is the semi-structured interview, as the most suitable resource for collecting data for qualitative research, and theoretical foundation by means of academic discussion and documentary analysis. The research reveals dilemmas in the context of the policy implementation and its unfolding challenges to school managers. Among others, the challenge of setting an integrated curriculum that articulates the program activities with those planned by the teachers, based on consensus built in the Political-Pedagogic Project of the schools covered in the study. Another challenge is the low uptake and comprehension of the program by the teachers. The analysis of the field and bibliographical research enable to present, at the end of this paper, an Educational Procedure Proposal, in order to improve the Integrated School Program and optimize the efforts undertaken.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo discorre sobre o Programa Escola Integrada, implementado pela Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, por meio da Secretaria Municipal de Educação. Implantado em 2006 em experiência piloto em sete escolas, é validado no ano seguinte, com o início de sua expansão. O Programa se alicerça nos princípios de inclusão social, educação integral e cidade educadora. Nesse sentido, a educação não se restringe ao espaço escolar e reconhece o potencial educativo das diversas instituições da comunidade e da cidade. O Programa amplia a jornada escolar para nove horas diárias e incorpora novos atores no contexto escolar que compartilham a tarefa de educar. Este estudo pretende analisar a implementação do Programa pelos gestores de duas escolas municipais identificadas como Escola A e Escola B. Adotou-se como metodologia de pesquisa a entrevista semiestruturada, recurso mais indicado para a coleta de dados de cunho qualitativo, o aporte teórico por meio de debates acadêmicos e a análise documental. A pesquisa revelou vários dilemas no contexto de implementação da política que se desdobram em desafios para os gestores escolares. Dentre eles, o de construir um currículo integrado, articulando as atividades do Programa com as atividades planejadas pelos professores, a partir de um consenso construído no Projeto Político Pedagógico das unidades estudadas. Outro desafio é a baixa adesão dos professores e a efetiva compreensão das finalidades do Programa. A análise dos dados coletados em campo e dos referenciais bibliográficos consultados permite, ao final deste trabalho, apresentar uma Proposta de Ação Educacional tendo em vista a melhoria do Programa Escola Integrada na perspectiva de potencializar as ações empreendidas pelos gestores escolares.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Integralpt_BR
dc.subjectGestor Escolarpt_BR
dc.subjectEscola Integradapt_BR
dc.subjectIntegral Educationpt_BR
dc.subjectSchool Managingpt_BR
dc.subjectIntegrated Schoolpt_BR
dc.subjectEducational Policy Implementationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titlePrograma Escola Integrada: a atuação do gestor escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.