Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/644
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nelcidiogeraldocarneiro.pdf1.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Machado, Márcia Cristina da Silva-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796360H7pt_BR
dc.contributor.referee1Coelho, Fabiana Carneiro Martins-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701414T2pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Célia Tanajura-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774335U9pt_BR
dc.creatorCarneiro, Nelcídio Geraldo-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8111767Z6pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-03T11:26:50Z-
dc.date.available2016-02-03-
dc.date.available2016-02-03T11:26:50Z-
dc.date.issued2014-08-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/644-
dc.description.abstractThe present dissertation is characterized as a management case study developed at a public state school in the city of Diamantina, in the state of Minas Gerais. Such school has been having prominent results in the external evaluations, obtaining a 7,0 score in the Basic Education Development Index (Ideb) of 2011. In 2013, it won the the National Award of School Management – PGE. The context presented was the motivation of the study which aimed to analyze the management practices developed and performed by the management team of the school with the objective of comprehending to what extent the management of the State School Matta Machado has contributed for it to become an effective school so that we may propose improvements to the process. In order to do so, in the first chapter we conducted a description of the school presenting the general characteristics of the institution and the educational results compared to the municipality, to the Regional Educational Superintendence to which it belongs and the state of Minas Gerais. On the second chapter the study was based on the works of Lück, referring to the dimensions in school management and on the key factors connected to school management, researched by Polon. It was also conducted an analysis of the data gathered under the perspective of such authors. The third chapter was dedicated to proposing an Action Plan having as its core goal the creation of a collaborative network among the several internal and external members of the school in order to subsidize and support the work of the management team in implementing of innovative strategies to solve the fragile points highlighted in this study.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação se caracteriza como um estudo de caso de gestão escolar desenvolvido numa escola pública estadual da cidade de Diamantina, no Estado de Minas Gerais. Esta escola vem se destacando nos resultado das avaliações externas, obtendo nota 7,0 no Índice desenvolvimento da Educação Básica – Ideb de 2011. Em 2013, foi a vencedora do Prêmio de Nacional de Gestão Escolar – PGE. O contexto apresentado foi o motivador do estudo que buscou analisar as práticas de gestão desenvolvidas e efetivadas pela equipe gestora de tal escola com o objetivo de compreender até que ponto a gestão da Escola Estadual Matta Machado tem contribuído para que ela possa se tornar uma escola efetiva a fim de propor melhorias para esse processo. Para tanto, no primeiro capítulo, realiza-se a descrição da escola apresentando as características gerais da instituição e os resultados educacionais comparados ao município, a Superintendência Regional de Ensino à qual ela pertence e o estado de Minas Gerais. No segundo capítulo, embasa-se o estudo nas obras de Lück referentes às dez dimensões da gestão escolar e nos fatores-chave ligados a gestão escolar, pesquisados por Polon. Foi feita, também, a análise dos dados coletados à luz da teoria das autoras. O terceiro capítulo destina-se à proposição de um Plano de Ação tendo como objetivo central a criação de uma rede de trabalho colaborativo entre os diversos integrantes internos e externos à escola para subsidiar e apoiar o trabalho da gestão na implantação de estratégias inovadoras para solucionar os pontos de fragilidades evidenciadas por este estudo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectFatores de eficáciapt_BR
dc.subjectEscola efetivapt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectFactors in efficacypt_BR
dc.subjectEffective schoolpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO papel da gestão escolar no processo de melhoria da qualidade do ensino: o caso da Escola Estadual Matta Machadopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.