Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/631
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elizetefernandesdossantos.pdf646.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernandes, Dmitri Cerboncini-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779437P6pt_BR
dc.contributor.referee1Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702639U0pt_BR
dc.contributor.referee2Souza, Francisco Raul Cornejo de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706482Y6pt_BR
dc.creatorSantos, Elizete Fernandes dos-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4326916Y2pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-02T13:55:44Z-
dc.date.available2016-02-02-
dc.date.available2016-02-02T13:55:44Z-
dc.date.issued2014-01-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/631-
dc.description.abstractThe goal of this dissertation is to examine whether the existence of an inclusion support service, specifically the Office of resources, contributes to the process of inclusion of students with disabilities in State schools of Minas. For this, we carry out comparative research between two schools located in the municipalities of Mariana and Ouro Preto, of which only one has the Resource Room service. For the purpose of choice was taken into consideration the fact that both schools be the attendance to a significant number of students with special educational needs (NEEs). On behalf of the school resource Room works meet only the pupils of the initial series of elementary school and another school provide assistance to students of initial and final series of this level of education, for comparison, we have chosen as a focus of analysis only service for students of the initial series of elementary school, IE, students from the first to the fifth year. In the investigative process have been used qualitative methods such as analysis of documents, interviews with teachers and administrators as well as participant observation. Among the documents analysed are Political Pedagogical Proposal (PPP) of schools and student performance chips served in the living room as well as resources of the students with disabilities enrolled in school that does not have this kind of care. For this study, we take as a basis the period 2011 and 2012.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação é analisar se a existência de um serviço de apoio à inclusão, especificamente a Sala de Recursos, contribui para o processo de inclusão dos alunos com deficiência nas escolas estaduais mineiras. Para isso, realizamos pesquisa comparativa entre duas escolas situadas nos municípios de Mariana e Ouro Preto, das quais apenas uma possui o serviço de Sala de Recursos. Para efeito de escolha foi levado em consideração o fato de em ambas as escolas haver o atendimento a um número significativo de alunos com necessidades educacionais especiais (NEEs). Por conta de a escola em que funciona a Sala de Recursos atender apenas a alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental e a outra escola prestar atendimento a alunos das séries iniciais e finais desse nível de ensino, para efeito de comparação, elegemos como foco de análise apenas o atendimento a alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental, ou seja, alunos do primeiro ao quinto ano. No processo investigativo foram utilizados métodos qualitativos tais como análise documental, entrevistas com professores e gestores bem como observação participante. Dentre os documentos analisados estão a Proposta Político Pedagógica (PPP) das escolas e fichas de desempenho dos alunos atendidos na sala de recursos bem como dos alunos com deficiência, matriculados na escola que não possui esse tipo de atendimento. Para este estudo, tomamos como base o período de 2011 e 2012.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNEEpt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectSala de recursospt_BR
dc.subjectStudents with disabilitiespt_BR
dc.subjectInclusionpt_BR
dc.subjectResource roompt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleInclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: desenvolvendo novos olhares, buscando novas propostaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.