Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6111
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernandaantunesspolaor.pdf1.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Angélica Cosenza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772360A8pt_BR
dc.contributor.referee1Puggian, Cleonice-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703946Y6pt_BR
dc.contributor.referee2Moreira, Ana Rosa Costa Picanço-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780194H3pt_BR
dc.creatorSpolaor, Fernanda Antunes-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4550169E6pt_BR
dc.date.accessioned2018-01-24T11:56:42Z-
dc.date.available2017-12-22-
dc.date.available2018-01-24T11:56:42Z-
dc.date.issued2017-07-11-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6111-
dc.description.abstractThe present dissertation is the result of the Master in Management and Evaluation of Public Education, of the Stricto Sensu Professional Postgraduate Program of the Faculty of Education, Federal University of Juiz de Fora. Based on empirical observations and the approach to qualitative research, it explored knowledges and practices intrinsic to two Environmental Education projects, elaborated and implemented by two state high-school schools, which were adjudicated to the Regional Superintendence of Education of Juiz de Fora, an institutional body of the Secretary of State of Education of Minas Gerais. The interpretive analysis, when appropriating the theoretical-methodological plot of a multiple case study and the assumptions of Critical Environmental Education, aimed to understand what extent the Environmental Education projects, henceforth, complexify their respective contextual realities, injustices and social and environmental conflicts. The resulting inferences, due to the emphasis given by the respective projects to purely ecological issues, indicated the preponderance of conservationist and pragmatic perspectives of Environmental Education in educational contexts. These, by making invisible the social relations that are constituted and at the same time are constituted from the confluence between the mode of organization of capitalist society and nature, make it impossible to problematize social and environmental injustices and conflicts at the heart of the movements that they intend, only, the reproduction of the status quo of socially and politically privileged social classes. In order to break with this historical trend, the research culminated in the proposition of an educational action that envisages the formation of learning networks as a strategy for the collective construction of socio-environmental projects, to be implemented in socio-educational environments, based on the re-signification of knowledge and actions related to Environmental Education.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação que ora se apresenta é fruto do Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública, do Programa de Pós-Graduação Profissional Stricto Sensu da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora. Fundamentada em observações empíricas e na abordagem da pesquisa qualitativa, perscrutou saberes e fazeres intrínsecos a dois projetos de Educação Ambiental, elaborados e implementados por duas escolas estaduais de Ensino Médio jurisdicionadas à Superintendência Regional de Ensino de Juiz de Fora, órgão institucional da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. A análise realizada, de caráter interpretativo, ao se apropriar do enredo teórico-metodológico de um estudo de caso múltiplo e dos pressupostos da Educação Ambiental Crítica, objetivou compreender em que medida os projetos de Educação Ambiental complexificam, doravante suas respectivas realidades contextuais, injustiças e conflitos socioambientais. As inferências resultantes, em virtude da ênfase atribuída pelos respectivos projetos a questões puramente ecológicas, indicaram a preponderância de perspectivas conservacionistas e pragmáticas de Educação Ambiental nos contextos educativos. Estas, ao invisibilizarem as relações sociais que se constituem e, ao mesmo tempo, são constituídas a partir da confluência existente entre o modo de organização da sociedade capitalista e a natureza, impossibilitam a problematização de injustiças e conflitos socioambientais no âmago de movimentos que tencionam, tão somente, a reprodução do status quo de classes sociais privilegiadas política e economicamente. No sentido de romper com esta tendência histórica, a pesquisa culminou com a proposição de uma ação educacional que vislumbra a constituição de redes de aprendizagem como estratégia para a construção coletiva de projetos socioambientais, a serem implementados em ambientes socioeducativos, a partir da ressignificação de saberes e fazeres relacionados à Educação Ambiental.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação ambiental críticapt_BR
dc.subjectJustiça ambientalpt_BR
dc.subjectProjetos socioambientaispt_BR
dc.subjectCritical environmental educationpt_BR
dc.subjectEnvironmental justicept_BR
dc.subjectSocio-environmental projectspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO compromisso social da educação ambiental em contextos escolares: um processo de ressignificação de saberes e fazeres na construção de projetos socioambientaispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.