Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6024
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cristianoniviodemorais.pdf1.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Teixeira, Beatriz de Basto-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707321Y6pt_BR
dc.contributor.referee1Machado, Ligia Cristina Ferreira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755589U0pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Rafaela Reis Azevedo de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4236667Z0pt_BR
dc.creatorMorais, Cristiano Nívio de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8454276T0pt_BR
dc.date.accessioned2017-12-22T12:16:43Z-
dc.date.available2017-12-21-
dc.date.available2017-12-22T12:16:43Z-
dc.date.issued2017-07-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6024-
dc.description.abstractThis dissertation was developed under the Program of Professional Postgraduate in Management and Evaluation of Education (PPGP) of the Public Policies Center and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The studied management case analyzed the factors related to the problems of school flow in the Presidente Tancredo Neves State School, Carmópolis de Minas State, under the perception of several school actors, these being the students, teachers and managers. The purpose of this study was to investigate and understand the factors that cause retention and dropout, as well as to analyze the influence of the specificities present in the investigated school in the problems of flow, and propose a plan of action to minimize it. For this understanding, a contextualization of the evolution of Brazilian high school and its insistent and problematic duality was carried out. For the investigation procedure, the bibliographical research and the field research were adopted. As research techniques, it was used a semi-structured interview, with the director and the former director of the school, and a focus groups composed by school members. The analysis of the research data was produced in the light of relevant authors in the educational field, such as Heloísa Luck (1998; 2009), Juarez Tarcísio Dayrell (1996; 2009), Ruben Klein (2006), Paulo César Rodrigues Carrano (2016), Acácia Zeneida Kuenzer (1989), Sabrina Moehlecke (2012), Nora Rut Krawczyk (2009; 2011), José Carlos Libaneo (2016)among others. It is worth mentioning the production of an Educational Action Plan, which includes the elaboration of intervention proposals to be conducted by the school management, aiming at minimizing dropout and dropping out of school. The actions were designed, based on the needs to create a project to welcome the novice students in school, to rescue the parents’ participation in school life, to rethink pedagogical and evaluative practice and to stimulate youth protagonism.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão estudado analisou os fatores relacionados aos problemas de fluxo escolar na Escola Estadual Presidente Tancredo Neves, município de Carmópolis de Minas, a partir da percepção de diversos atores escolares, sendo estes os alunos, professores e gestores. Este estudo teve como objetivo investigar e compreender os fatores que ocasionam as retenções e o abandono escolar, bem como analisar a influência das especificidades presentes na escola investigada nos problemas de fluxo, e propor um plano de ação para minimizá-lo. Para tal compreensão, foi realizada uma contextualização da evolução do ensino médio brasileiro e sua insistente e problemática dualidade. Para o procedimento de investigação, foi adotada a pesquisa bibliográfica e a pesquisa de campo. Como técnicas de pesquisa foram utilizadas a entrevista semiestruturada com o diretor e a ex-diretora da escola, além de grupos focais compostos por membros dos segmentos de atores escolares. A análise dos dados da pesquisa foi produzida à luz de autores relevantes no campo educacional, como Heloísa Luck (1998; 2009), Juarez Tarcísio Dayrell (1996; 2009), Ruben Klein (2006), Paulo César Rodrigues Carrano (2016), Acácia Zeneida Kuenzer (1989), Sabrina Moehlecke (2012), Nora Rut Krawczyk (2009; 2011), José Carlos Libaneo (2016), dentre outros. Destaca-se, no trabalho, a produção de um Plano de Ação Educacional que compreende a elaboração de propostas de intervenção a serem conduzidas pela gestão escolar, visando minimizar a evasão e o abandono escolar. As ações foram desenhadas a partir da necessidade de se criar um projeto de acolhimento dos alunos novatos na escola, resgatar a participação dos pais na vida escolar, repensar a prática pedagógica e avaliativa e estimular o protagonismo juvenil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFluxo escolarpt_BR
dc.subjectReprovação escolarpt_BR
dc.subjectAbandono escolarpt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectSchool flowpt_BR
dc.subjectSchool disapprovalpt_BR
dc.subjectDrop outpt_BR
dc.subjectEvaluationpt_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleReflexões sobre o fluxo escolar no Ensino Médio: o caso da Escola Estadual Presidente Tancredo nevespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.