Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5611
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eliananunesestrela.pdf782.59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Angélica Cosenza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772360A8pt_BR
dc.contributor.referee1Bom Jardim, Fernando Perlatto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4759445Z4pt_BR
dc.contributor.referee2Moreira, Maria Cristina do Amaral-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756167U0pt_BR
dc.creatorEstrela, Eliana Nunes-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2017-08-24T11:42:47Z-
dc.date.available2017-08-17-
dc.date.available2017-08-24T11:42:47Z-
dc.date.issued2016-09-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5611-
dc.description.abstractThis assignment was developed within the scope of the Professional Master in Management and Evaluation of Education - PPGP of the Center for Public Policies and Evaluation of the education of the Federal University from Juiz de Fora - CAEd / UFJF. The management case studied investigated the implementation of the Cooperative Learning Methodology, where there was special to the possibilities and limits about the teaching-learning process in a public school, belonging to the Education Department of the State of Ceará in the municipality of Jardim. The goals defined for this study were: to describe the process of implementation of Cooperative Learning methodology in the school of field; Analyze how the school's managers and teachers evaluate the results of teaching and learning as a result of the implementation of Cooperative Learning methodology; And then propose an intervention educational plan of action, creating innovative strategies in Cooperative learning methodology. We accept as hypothesis: The methodology of Cooperative Learning used in the school has made possible pedagogical innovations and positive effects in the teaching-learning process. In this perspective, we used as methodology the qualitative research and as instruments bibliographical researches, documentary, as well as, the accomplishment of interviews with semi-structured scripts and questionnaires.pt_BR
dc.description.resumoA presente Dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação – PPGP do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora – CAEd/UFJF. O caso de gestão estudado investigou a implementação da Metodologia da Aprendizagem Cooperativa, observando possibilidades e limites no processo ensinoaprendizagem em uma escola pública, pertencente à Secretaria da Educação do Estado do Ceará no município de Jardim. Os objetivos definidos para este estudo foram: descrever o processo de implantação da metodologia da Aprendizagem Cooperativa na escola de campo; analisar como o(a)s gestore(a)s e professore(a)s da escola avaliam os resultados do ensino e aprendizagem em decorrência da implantação da metodologia da Aprendizagem Cooperativa; e propor um plano de ação educacional interventivo, empreendendo estratégias inovadoras na metodologia da aprendizagem Cooperativa. Assumimos como hipótese: A metodologia de Aprendizagem Cooperativa utilizada na escola tem possibilitado inovações pedagógicas e efeitos positivos no processo ensino-aprendizagem. Para tanto, utilizamos como metodologia a pesquisa qualitativa e como instrumentos pesquisas bibliográficas, documental, bem como, a realização de entrevistas com roteiros semiestruturados e questionários.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagem Cooperativapt_BR
dc.subjectProtagonismo juvenilpt_BR
dc.subjectEscola-comunidadept_BR
dc.subjectCooperative Learningpt_BR
dc.subjectJuvenile protagonismpt_BR
dc.subjectSchool-communitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAprendizagem cooperativa: uma experiência em uma escola pública no municipio de Jardim - Cearápt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.