https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5611
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
eliananunesestrela.pdf | 782.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rodrigues, Angélica Cosenza | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772360A8 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Bom Jardim, Fernando Perlatto | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4759445Z4 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Moreira, Maria Cristina do Amaral | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756167U0 | pt_BR |
dc.creator | Estrela, Eliana Nunes | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2017-08-24T11:42:47Z | - |
dc.date.available | 2017-08-17 | - |
dc.date.available | 2017-08-24T11:42:47Z | - |
dc.date.issued | 2016-09-30 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5611 | - |
dc.description.abstract | This assignment was developed within the scope of the Professional Master in Management and Evaluation of Education - PPGP of the Center for Public Policies and Evaluation of the education of the Federal University from Juiz de Fora - CAEd / UFJF. The management case studied investigated the implementation of the Cooperative Learning Methodology, where there was special to the possibilities and limits about the teaching-learning process in a public school, belonging to the Education Department of the State of Ceará in the municipality of Jardim. The goals defined for this study were: to describe the process of implementation of Cooperative Learning methodology in the school of field; Analyze how the school's managers and teachers evaluate the results of teaching and learning as a result of the implementation of Cooperative Learning methodology; And then propose an intervention educational plan of action, creating innovative strategies in Cooperative learning methodology. We accept as hypothesis: The methodology of Cooperative Learning used in the school has made possible pedagogical innovations and positive effects in the teaching-learning process. In this perspective, we used as methodology the qualitative research and as instruments bibliographical researches, documentary, as well as, the accomplishment of interviews with semi-structured scripts and questionnaires. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente Dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação – PPGP do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora – CAEd/UFJF. O caso de gestão estudado investigou a implementação da Metodologia da Aprendizagem Cooperativa, observando possibilidades e limites no processo ensinoaprendizagem em uma escola pública, pertencente à Secretaria da Educação do Estado do Ceará no município de Jardim. Os objetivos definidos para este estudo foram: descrever o processo de implantação da metodologia da Aprendizagem Cooperativa na escola de campo; analisar como o(a)s gestore(a)s e professore(a)s da escola avaliam os resultados do ensino e aprendizagem em decorrência da implantação da metodologia da Aprendizagem Cooperativa; e propor um plano de ação educacional interventivo, empreendendo estratégias inovadoras na metodologia da aprendizagem Cooperativa. Assumimos como hipótese: A metodologia de Aprendizagem Cooperativa utilizada na escola tem possibilitado inovações pedagógicas e efeitos positivos no processo ensino-aprendizagem. Para tanto, utilizamos como metodologia a pesquisa qualitativa e como instrumentos pesquisas bibliográficas, documental, bem como, a realização de entrevistas com roteiros semiestruturados e questionários. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Aprendizagem Cooperativa | pt_BR |
dc.subject | Protagonismo juvenil | pt_BR |
dc.subject | Escola-comunidade | pt_BR |
dc.subject | Cooperative Learning | pt_BR |
dc.subject | Juvenile protagonism | pt_BR |
dc.subject | School-community | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Aprendizagem cooperativa: uma experiência em uma escola pública no municipio de Jardim - Ceará | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.