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dc.contributor.advisor1Magrone, Eduardo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728287E0pt_BR
dc.contributor.referee1Nicolella, Alexandre Chibebe-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761391A9pt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigues, Michelle Gonçalves-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559977E4pt_BR
dc.creatorDamasceno, Jeane Barbosa-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4350357D8pt_BR
dc.date.accessioned2017-06-29T12:40:31Z-
dc.date.available2017-06-20-
dc.date.available2017-06-29T12:40:31Z-
dc.date.issued2016-12-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4986-
dc.description.abstractThe present dissertation was developed under the Professional Master in Management and Evaluation of Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The management case discusses the age-year distortion in the final years of Fundamental Education at Esperança State School, located in the city of Manaus/AM, and has the following guiding question: How can the management team articulate intraschool and extracurricular factors in a way that can contribute to the reduction of the quantitative number of students in age-year distortion at Esperança State School? This work has as general objective to analyze the actions implemented by Esperança State School that has contributed to the reduction of the age-year distortion indices. The specific objectives defined for this study are: i) describe the educational scenario in relation to the age-year distortion and, specifically, the students' lag of the Esperança State School, ii) analyze the management team's actions and directions related to age-year distortion indexes and iii) propose intervention actions aimed at reducing students in age-year distortion in the final years of Elementary School. To do so, we will use as methodology the qualitative approach, and as instruments of data collection the conduct of interviews, besides the application of the questionnaires to the subjects involved in the investigated case. The intention was to obtain data that support the development of an intervention plan that contemplates practices that provide improvements in the school scope. For the analysis we count on the theoretical contributions of the studies produced by Prado, Setúbal, Oliveira, Paro, Alves, Luck and Jacomini, who analyze in their studies management models and strategies to be directed with regard to improvements in the educational process.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão discute a distorção idade-ano nos anos finais do Ensino Fundamental da Escola Estadual Esperança, localizada na cidade de Manaus/AM, e possui a seguinte questão norteadora: como a equipe gestora pode articular os fatores intraescolares de maneira que possam contribuir para a redução do quantitativo de alunos em distorção idade-ano na Escola Estadual Esperança? Esse trabalho tem como objetivo geral analisar as ações implementadas pela Escola Estadual Esperança que tem contribuído para a redução dos índices de distorção idade-ano. Os objetivos específicos definidos para este estudo são: i) descrever o cenário educacional em relação à distorção idade-ano e, especificamente, a defasagem dos alunos da Escola Estadual Esperança, ii) analisar as ações e os direcionamentos da equipe gestora relacionadas aos índices da distorção idade-ano e iii) propor ações interventivas que visem à redução dos alunos em distorção idade-ano nos anos finais do Ensino Fundamental. Para tanto, utilizaremos como metodologia a abordagem qualitativa, e como instrumentos de coleta de dados a realização de entrevistas, além da aplicação dos questionários aos sujeitos envolvidos no caso investigado. A intenção foi obter dados que subsidiem o desenvolvimento de um plano de intervenção que contemplem práticas que proporcionem melhorias no âmbito escolar. Para as análises contamos com os aportes teóricos dos estudos produzidos por Prado, Setúbal, Oliveira, Paro, Alves, Luck e Jacomini, que analisam em seus estudos modelos de gestão e estratégias a serem direcionadas no que tange a melhorias no processo educacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDistorção idade-anopt_BR
dc.subjectReprovação escolarpt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectDistortion-old yearpt_BR
dc.subjectReproof schoolpt_BR
dc.subjectTeaching and learningpt_BR
dc.subjectEducational policiespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleDistorção idade-ano nos anos finais do ensino fundamental da Escola Estadual Esperança - Manaus/AMpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



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