Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4537
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
raphaelamacielcorrea.pdf6.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Representações culturais no jornalismo turístico: a mediação da viagem aos relevos da mineiridade
Author: Corrêa, Raphaela Maciel
First Advisor: Trinta, Aluizio Ramos
Referee Member: Silva, Janice Caiafa Pereira e
Referee Member: Leal, Paulo Roberto Figueira
Resumo: No contexto de um mundo em movimento pelo constante avanço das tecnologias de comunicação e transporte, esta pesquisa tem o objetivo de contribuir para a compreensão das representações identitárias em conteúdos da mídia produzidos para fomentar o turismo, sobretudo, os de cunho jornalístico. Com essa finalidade, são analisadas matérias do caderno de Turismo do jornal Estado de Minas que abordam a região mineira e a mineiridade através do projeto turístico Estrada Real, realizado pela Federação das Indústrias do Estado de Minas Gerais (FIEMG) em parceria com o Governo de Minas e considerado, atualmente, o de maior potencial do Brasil pelo Ministério do Turismo. No decorrer deste caminho investigativo, inspirado na proposta metodológica de Laurence Bardin, acerca da análise de conteúdo, são suscitadas reflexões sobre a atividade turística em sua perspectiva comunicacional e intercultural; as possíveis implicações do jornalismo turístico na mediação da viagem e nas dinâmicas, relações e práticas culturais que se estabelecem no lugar divulgado, especialmente entre os turistas e a comunidade local. A construção/difusão de mitos, imaginários e estereótipos de Minas e seus conterrâneos também integra este percurso inferencial que contribui, ainda, para a compreensão da capacidade do referido segmento jornalístico de construir a memória pública ou de representá-la para o público e de seu papel na reordenação das percepções de espaço e tempo; realidades e imagens; lugares e não-lugares; experiências e subjetividades.
Abstract: In the context of a world in movement by the constant development of transportation and communication technologies, this research aims at contributing to the comprehension of identity representations in media contents produced to foment tourism, especially the ones with journalistic characteristics. With such goal, reports and articles from the Tourism section of Estado de Minas (a newspaper from Minas Gerais, Brazil) that cover the region of Minas and mineirity (neologism referring to being from Minas Gerais, or feeling as a part of the culture of this State) will be analyzed through the Estrada Real project (also known in English as King’s Road Project, or Royal Road/Path Project), which is carried out by the Chamber of Industries from the State of Minas Gerais (FIEMG, acronym in Portuguese) in partnership with the State Government and considered the tourist project with the biggest potential in Brazil by the Ministry of Tourism. Through such investigative process, inspired by the methodological proposal by Laurence Bardin, regarding content analysis, reflexions on the tourist activity and its communicational and intercultural perspectives will be analyzed; the possible implications of tourist journalism in journey mediation and its dynamics, cultural and practice relations that are established in the advertised area, especially between tourists and the local community. The construction/diffusion of myths, imaginariness and stereotypes of Minas and its inhabitants also comprises this inferential path that contributes, also, to the comprehension of the capacity of the mentioned journalistic segment of constructing public memory or representing it to the public and its role in reorganizing the perceptions of time and space; reality and images; places and non-places; experiences and subjectivities.
Keywords: Comunicação
Turismo
Jornalismo
Representação cultural
Mineiridade
Communication
Tourism
Journalism
Cultural representation
Mineirity
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Comunicação Social
Program: Programa de Pós-graduação em Comunicação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4537
Issue Date: 18-Sep-2009
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.