https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/441
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mariaaparecidafernandes.pdf | 781.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Queiroz , Álvaro João Magalhães de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799857P7 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alvim, Maria Isabel da Silva Azevedo | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732130D0 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Silva, Maria Andréia de Paula | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782874J8 | pt_BR |
dc.creator | Fernandes, Maria Aparecida | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2016-01-25T18:02:19Z | - |
dc.date.available | 2016-01-20 | - |
dc.date.available | 2016-01-25T18:02:19Z | - |
dc.date.issued | 2014-12-02 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/441 | - |
dc.description.abstract | This paper presents the More Education Program - which is a strategy of the federal government to extend the school day. In this context, aims to analyze the implementation of macrocampo Culture, Arts and Heritage Education in a school of municipal schools of Juiz de Fora / MG, here called The School, which joined the program in 2010, the initial year of implementation in the municipality. The infrequency of the students of the final year of primary education in cultural activities was one of the barriers observed in the school context, a fact that drew our attention to the point of seeking to understand the reasons for this infrequency. To this end, the research turned to documentary analysis, interviews with those responsible for managing the staff and activities of the program in the institution and the application questionnaires to students enrolled in the activities of macrocampo said. A qualitative analysis was made from the data collected in the survey, in dialogue with other experiences on comprehensive education. This analysis has revealed that most students do not attend activities offered by the school and these are not mandatory, mainly because parents need their help at home. From this, we propose the intervention plan aimed at improving the organization and dynamics of the activities of macrocampo Culture, Arts and Heritage Education, adapting them to the characteristics of the school environment and aiming to solve and / or increase the participation of students in the final years of elementary school in these activities. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta o Programa Mais Educação, que constitui uma estratégia do Governo federal para ampliar a jornada escolar. Nesse contexto, tem por objetivo analisar a implementação do macrocampo Cultura, Artes e Educação Patrimonial em uma escola da rede municipal de ensino de Juiz de Fora/MG, aqui denominada Escola A, que aderiu ao Programa em 2010, ano inicial de implantação no município. A infrequência dos alunos dos anos finais do ensino fundamental nas atividades culturais foi um dos entraves observados no contexto escolar, fato que chamou nossa atenção a ponto de buscarmos compreender os motivos dessa infrequência. Para tanto, a pesquisa recorreu à análise documental, à entrevista com os responsáveis pela equipe gestora e pelas atividades do Programa na instituição e à aplicação de questionários aos alunos inscritos nas atividades do referido macrocampo. Uma análise qualitativa foi feita a partir dos dados levantados na pesquisa, em diálogo com outras experiências sobre educação integral. Essa análise nos revelou que grande parte dos alunos não frequentam as atividades oferecidas pela escola por essas não serem obrigatórias e, principalmente, porque os pais precisam de seu auxílio em casa. A partir disto, propomos plano de intervenção que visa a melhorar a organização e a dinâmica das atividades do macrocampo Cultura, Artes e Educação Patrimonial, adequando-as às características do contexto escolar e almejando solucionar e/ou aumentar a participação dos alunos dos anos finais do ensino fundamental nessas atividades. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Programa Mais Educação | pt_BR |
dc.subject | Educação Integral | pt_BR |
dc.subject | Cultura | pt_BR |
dc.subject | Artes e Educação Patrimonial | pt_BR |
dc.subject | Infrequência | pt_BR |
dc.subject | More Education Program | pt_BR |
dc.subject | Integral Education | pt_BR |
dc.subject | Culture | pt_BR |
dc.subject | Arts and Heritage Education | pt_BR |
dc.subject | Infrequency | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | A implementação do macrocampo cultura, artes e educação patrimonial do programa mais educação em uma escola da rede municipal de Juiz de Fora | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.