Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4031
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernandoderesendechaves.pdf2.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Luiz Ademir de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709297T1pt_BR
dc.contributor.referee1Leal, Paulo Roberto Figueira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4739186U3pt_BR
dc.contributor.referee2Fernandes, Carla Montuori-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4170965U6pt_BR
dc.creatorChaves, Fernando de Resende-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4408501E2pt_BR
dc.date.accessioned2017-04-17T20:02:52Z-
dc.date.available2017-04-11-
dc.date.available2017-04-17T20:02:52Z-
dc.date.issued2017-02-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4031-
dc.description.abstractResearch about relations between media consumption habits and political-ideological behavior from a survey applied to a sample of the Juiz-Forano electorate. A total of 398 structured interviews were carried out, which allowed a categorization of respondents regarding their information consumer profile and their identities, perceptions, and political attitudes. The interest is to discuss about the mediatization of the political area focusing on the common citizen, observed, with a point of view, as consumer of media and, on the other hand, as a participant subject of political life, verifying which relations could be made between those two aspects mentioned of contemporary sociability. The result shows significant relations, for example, of attitudinal and behavioral profiles in the political-ideological area with the consumption of certain types of media or with the level of the individuals's access to various framings of politics by media, besides observing the socioeconomic characteristics of interviewees as factors of mediation of media consumption and of the political participation.pt_BR
dc.description.resumoInvestigação sobre as relações entre hábitos de consumo de mídia e comportamento político-ideológico a partir de um survey aplicado a uma amostra do eleitorado juizforano. Foram realizadas 398 entrevistas estruturadas que permitiram a categorização dos respondentes quanto ao seu perfil de consumidor de informação e quanto às suas identidades, percepções, e atitudes políticas. O interesse é discutir a midiatização do campo político com foco no cidadão comum, observado, de um lado, como consumidor de mídias e, de outro, como sujeito participante da vida política, verificando quais relações podem ser estabelecidas entre esses dois aspectos da sociabilidade contemporânea. O resultado mostra relações significativas, por exemplo, de perfis atitudinais e comportamentais no âmbito político-ideológico com o consumo de determinados tipos de mídia ou com o nível de acesso dos indivíduos à diversidade de enquadramentos midiáticos da política, além de observar as características socioeconômicas dos entrevistados como fatores de mediação do consumo de mídia e da participação política.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHábitos de consumo de mídiapt_BR
dc.subjectComportamento político-ideológicopt_BR
dc.subjectComunicação políticapt_BR
dc.subjectMidiatizaçãopt_BR
dc.subjectHabits of media consumptionpt_BR
dc.subjectPolitical-ideological behaviorpt_BR
dc.subjectPolitical communicationpt_BR
dc.subjectMediatizationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titleConsumo de mídia e comportamento político-ideológico do cidadão de Juiz de Forapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.