Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3838
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marciliolimadacunha.pdf3.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Rubens Luiz-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798779E9pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Cleiton de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792620H7pt_BR
dc.contributor.referee2Martins, André Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700494H9pt_BR
dc.creatorCunha, Marcilio Lima da-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2017-03-24T12:35:39Z-
dc.date.available2017-03-23-
dc.date.available2017-03-24T12:35:39Z-
dc.date.issued2009-09-08-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3838-
dc.description.abstractThe aim of this work of research to is to investigate the politics of Evaluation of Performance of the teachers of the state of Minas Gerais. Directly on to the politics of reform of the State, the Evaluation of Teaching Performance appears in a more representative form in Minas Gerais in years 1990, where the some world-wide transformations, with the sprouting of a new order called neoliberalism, will cause significant changes in the educational scene. This research looks for, inside of a historical context, limit the Evaluation of Performance in the decade of 1990 approaching the politics “Minas points the way” and its nuances in the pertaining to school context, until the current days with the program “Shock of Management” of the current government of the State of Minas Gerais. The objective of the work is to know the organization of the process of Evaluation of Performance in Juiz de Fora. Inside of the organization of the process how is the relation between the involved professionals and if the improvement of the quality of education due to teaching evaluation exists.In this context, the quality of the education and the teachers` work are related to the evaluation of teacher performance and it doesn`t changes significantly due to this process. Through a qualitative research, through interviews, it seeks to know the reality of this process in school context, reaching the thought goals, answering questions that belong to the issue in question.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho de pesquisa, procurar-se-á investigar a política de Avaliação de Desempenho dos professores da rede Estadual de Minas Gerais. Diretamente ligada às políticas de reforma do Estado, a Avaliação de Desempenho Docente aparece de forma mais representativa em Minas Gerais nos anos 1990, onde as várias transformações mundiais, com o surgimento de uma nova ordem chamada neoliberalismo, vão causar mudanças significativas no cenário educacional. Esta pesquisa procura, dentro de um contexto histórico, balizar a Avaliação de Desempenho na década de 1990, abordando a política “Minas aponta o caminho” e suas nuances no contexto escolar, até os dias atuais com o programa “Choque de Gestão” do atual governo do Estado de Minas Gerais. O trabalho objetiva conhecer de perto a organização do processo de Avaliação de Desempenho Docente em escolas da rede estadual de ensino, na cidade de Juiz de Fora. Dentro da organização do processo, investiga como se dá a relação entre os profissionais envolvidos e se existe melhoria da qualidade de ensino devido à Avaliação Docente. Neste contexto, a qualidade de ensino e o trabalho docente estão relacionados à Avaliação de Desempenho docente não sofrendo grandes modificações devido a este processo. Dentro de uma pesquisa de cunho qualitativo, através de entrevistas, buscar-se-á conhecer a realidade deste processo no contexto escolar, procurando-se chegar aos objetivos traçados, respondendo os questionamentos inerentes ao tema em questão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReforma do Estadopt_BR
dc.subjectAvaliação de desempenhopt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectReform of Statept_BR
dc.subjectEvaluation of performancept_BR
dc.subjectTeaching workpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAvaliação de desempenho profissional: seus desdobramentos no contexto escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.