Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3824
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cintiadasilvacosta.pdf1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lemgruber, Márcio Silveira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792896Y4pt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigues, Rubens Luiz-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798779E9pt_BR
dc.contributor.referee2Andrade, Eliane Ribeiro-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758973T1pt_BR
dc.creatorCosta, Cintia da Silva-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2017-03-24T11:55:56Z-
dc.date.available2017-03-22-
dc.date.available2017-03-24T11:55:56Z-
dc.date.issued2008-08-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3824-
dc.description.abstractIn this current research, it was intended to investigate the process of reflection from youngsters and adults` continued formation. Such search had as investigative locus the study group for EJA`s teachers, from 1st to 4th phases related to “Projeto Caminhar”, formation program offered by Municipal Secretary of Educational from Juiz de Fora. The objective of this research was to analyze as this formation occurs, in perspective of six participants from the study group. Therefore, it was searched in the qualitative research the possibility to know the investigative locus in an understanding approach and explanatory of the facts, where a deeper knowledge of the reality becomes possible. The option for this methodology became possible the comprehension of the meaning of the actions and the human relations present at the study group. As methodological strategies were used the participant observation, questionnaires and semi-structured interviews. From the dialogue on among António Nóvoa, Donald Schön, José Contreras, Kenneth Zeichner, Maurice Tardif, Selma G. Pimenta, and others, who are called to take part of this reflection. Five categories were built which were taken as basis for the analysis processes construction: a) initial formation and the teaching in Eja; b) to be a teacher in Eja: a matter of option? c) Entry into the study group; d) Teaching knowledges; e) the reflection as challenge. The results indicated that the reflection within the group is revealed partially and the barriers found are connected to the difficulty of the teachers in developing their teaching knowledges, remarkably the pedagogical knowledges.pt_BR
dc.description.resumoNa presente pesquisa, pretendeu-se investigar o processo de reflexão da formação continuada dos educadores de jovens e adultos. Tal busca teve como locus investigativo o Grupo de Estudo para Professores da EJA, da 1ª a 4ª fases do Projeto Caminhar, programa de formação oferecido pela Secretaria Municipal de Educação de Juiz de Fora. O objetivo desta pesquisa foi analisar como ocorre essa formação, na perspectiva de seis participantes do Grupo de Estudo. Para tanto, buscou-se na pesquisa qualitativa a possibilidade de conhecer o locus investigativo em uma abordagem compreensiva e explicativa dos fatos, tornando possível um conhecimento mais aprofundado da realidade. A opção por essa metodologia possibilitou a compreensão dos significados das ações e das relações humanas presentes no Grupo de Estudo. Como estratégias metodológicas foram utilizados a observação participante, questionários e entrevistas semiestruturadas. A partir do diálogo entre António Nóvoa, Donald Schön, José Contreras, Kenneth Zeichner, Maurice Tardif, Selma G. Pimenta, dentre outros, a quem são chamados para fazer parte dessa reflexão, foram construídas cinco categorias que foram tomadas como base para a construção dos processos de análise: a) Formação inicial e a docência na EJA; b) Ser professor na EJA: uma questão de opção?; c) Adesão ao Grupo de Estudo; d) Saberes Docentes; e) A reflexão como desafio. Os resultados indicaram que a reflexividade, dentro do Grupo, revela-se parcialmente e as barreiras encontradas estão ligadas à dificuldade dos professores em desenvolverem os seus saberes docentes, notadamente os saberes pedagógicos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectSaberes docentespt_BR
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectTeachers formationpt_BR
dc.subjectTeaching knowledgespt_BR
dc.subjectYoungsters and adult ́s educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleFormação continuada de educadores de jovens e adultos: caminho para a reflexão da prática?pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.