Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3616
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
humberlandiamoreirabezerragrangeiro.pdf957.95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Barbosa Filho, Rubem-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780804J1pt_BR
dc.contributor.advisor2Coelho, Fabiana Carneiro Martins-
dc.contributor.advisor2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701414T2pt_BR
dc.contributor.referee1Carvalho, Rodrigo Chaves de Mello Rodrigues de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735459E8pt_BR
dc.contributor.referee2Sanábio, Marcus Tanure-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767790E3pt_BR
dc.creatorGrangeiro, Humberlandia Moreira Bezerra-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4304865J9pt_BR
dc.date.accessioned2017-03-10T14:32:39Z-
dc.date.available2017-03-09-
dc.date.available2017-03-10T14:32:39Z-
dc.date.issued2016-02-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3616-
dc.description.abstractThis dissertation is the result of research conducted in the Professional Graduate Program in Management and Public Education Evaluation of the Center for Public Policy and Evaluation of Education, Federal University of Juiz de Fora. It aims to analyze the perception of graduates on the suitability of courses offered in high school integrated vocational education. Reports of possible lack of suitability of courses in one of the Professional Education State Schools (EEEP) from Fortaleza / Ceará gave rise to the following research question: what is the perception of graduates on the suitability of mid-level technical courses offered in school? Through a qualitative research in the form of a case study, the work was based on the theoretical framework that deals with the school management, teaching performance and the relationship between high school and work, namely: Heloísa Lück (2009), Haguette (2015), Gaudencio Frigotto (2004), Maria Ciavatta (2004), Eliezer Pacheco (2012), among others. Thus, a study was conducted from analysis of documents, interviews with teachers guiding the Supervised Internship discipline and questionnaires answered by 94 of the 170 students who completed the technical courses average level in the Secretariat and Information Technology between 2012 and 2014. The results They showed the need for two intervention actions - the establishment of an outreach program of courses offered from school conclusive 9th graders of elementary education and monitoring of graduates - in order to contribute to meeting the needs of those involved - and evaluation project of the courses offered, with greater coordination with sectoral and structural policies of employment and income, aiming to raise the quality of education without losing emphasis in the integral formation of citizens.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação é fruto de pesquisa realizada no Programa de Pós-Graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem como objetivo analisar a percepção de egressos sobre a adequabilidade de cursos ofertados no ensino médio integrado à educação profissional. Relatos sobre possível falta de adequabilidade de cursos nas Escolas Estaduais de Educação Profissional (EEEP) de Fortaleza/Ceará deram origem a seguinte questão de pesquisa: qual a percepção de egressos sobre a adequabilidade dos cursos técnicos de nível médio ofertados na escola? Mediante uma pesquisa qualitativa, na forma de um estudo de caso, o trabalho foi embasado pelo referencial teórico que trata da gestão escolar, do desempenho pedagógico e das relações entre ensino médio e trabalho, a saber: Heloísa Lück (2009), Haguette (2015), Gaudêncio Frigotto (2004), Maria Ciavatta (2004), Eliezer Pacheco (2012), dentre outros. Assim, foi realizado um estudo a partir de análise de documentos, entrevistas com professores orientadores da disciplina Estágio Supervisionado e questionários respondidos por 94 dos 170 alunos que concluíram os cursos técnicos de nível médio em Secretariado e Informática, entre 2012 e 2014. Os resultados mostraram a necessidade de duas ações de intervenção - a criação de um programa de divulgação dos cursos ofertados da escola para alunos concludentes do 9º ano do ensino fundamental e acompanhamento de egressos – com vistas a contribuir para o atendimento das necessidades dos sujeitos envolvidos - e um projeto de avaliação dos cursos ofertados, com maior articulação com as políticas setoriais e estruturantes de trabalho e renda, objetivando elevar a qualidade do ensino, sem perder a ênfase na formação integral do cidadão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino médio integradopt_BR
dc.subjectEgressospt_BR
dc.subjectAdequabilidade dos cursos técnicospt_BR
dc.subjectHigh school integratedpt_BR
dc.subjectGraduatespt_BR
dc.subjectAdequacy of technical coursespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleOs cursos técnicos de nível médio e as percepções de egressos de uma escola estadual de educação profissional do Cearápt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.