Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3476
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernandamauramarcianodasilva.pdf1.65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.contributor.referee1Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789633Z4pt_BR
dc.contributor.referee2Detoni, Adlai Ralph-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708701J8pt_BR
dc.contributor.referee3Anastácio, Maria Queiroga-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780835Z6pt_BR
dc.creatorSilva, Fernanda Maura Marciano da-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4759436P0pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-24T12:06:00Z-
dc.date.available2017-02-23-
dc.date.available2017-02-24T12:06:00Z-
dc.date.issued2007-03-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3476-
dc.description.abstractThis research intends understanding of the social-relationships that makes the living school space in a education course for youngs and adults. The objective is the reflection about how the young and adult pupil, lives, understand and produce meanings for the school space. For that was used the qualitative methodology and the resource of the narrative maps that if constitute in a boarding of apprehension of the daily experiences of the citizens. The question about space, as well as the constitution of the young Education of and adult is boarded in the quarrel concerning the pertaining to school space lived deeply by the citizens. Thematic the presented analysis is of matrix basically reflection and weaved through three co-constituent ones, in reflection about: 1) of the memories and of as such products of the interpretations are produced and at the same time, space representations and experiences;2)of the pertaining to school space as space of production of subjectivity and auto-formation;3) of as the space representations they contemplate the experiences and lived experiences printed in the daily experience of the space.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa busca compreender das relações sócio-culturais que constituem a vivência do espaço escolar em um curso de Educação de Jovens e Adultos. O objetivo é refletir acerca de como o aluno, jovem ou adulto, vivencia, compreende e produz significados para o espaço escolar. Para tanto, utilizo uma metodologia de cunho qualitativo e o recurso de mapas narrativos, que constituem uma abordagem etnográfica de apreensão das experiências cotidianas dos sujeitos. A questão "espaço/espacialidade”, bem como a constituição da Educação de Jovens e Adultos, são abordados na discussão do espaço escolar vivenciado pelos sujeitos. A análise apresentada é de cunho fundamentalmente interpretativo, tecida através de três temáticas co-constitutivas, em uma reflexão acerca: 1) das memórias e de como estas são produzidas, ao mesmo tempo, que são produtos das interpretações, representações e vivências espaciais. 2) do espaço escolar como espaço de produção de subjetividades e de auto-formação. 3) de como as representações espaciais contemplam as experiências e vivencialidades impressas na prática cotidiana do espaço.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectMemóriaspt_BR
dc.subjectProdução de subjetividadept_BR
dc.subjectRepresentação espacialpt_BR
dc.subjectYoung education of and adultpt_BR
dc.subjectMemoriespt_BR
dc.subjectProduction of subjectivitypt_BR
dc.subjectSpace representationspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEducação de jovens e adultos e inventividade do espaço escolar: caminhada por memórias, produções de subjetividades e representações espaciaispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.