Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3459
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flaviogarciadeoliveira.pdf1.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Freitas, Maria Teresa de Assunção-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790567Y0pt_BR
dc.contributor.referee1Sarmento, Diva Chaves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780067Z6pt_BR
dc.contributor.referee2Sirgado, Angel Pino-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783026J9pt_BR
dc.creatorOliveira, Flávio Garcia de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4467965U4pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-23T11:57:34Z-
dc.date.available2017-02-23-
dc.date.available2017-02-23T11:57:34Z-
dc.date.issued2007-06-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3459-
dc.description.abstractThis work is a spin off of qualitative research of cultural-historical approach, being based on the ideas of Lev Vygotsky about language and cultural development. The research aimed to follow and understand the cultural process of development of a child from his 12 to 20 month of age focusing on the language emergence and the development of the conscious relationship between child and water as from the cultural interaction with the teacher in the context of swimming class. The field research has been accomplished at the swimming facility over Colégio dos Jesuítas in Juiz de Fora. A eight month long class set had made this child go through the research process (from his 12 to his 20 month of age). The classes were individual lasting 20 minutes each, twice a week, and were then video taped and notes were taken. In this fashion it was documented, in this period, the kid’s first steps towards the field of cultural meanings.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se constituiu a partir de uma pesquisa qualitativa de abordagem histórico-cultural, tendo como base teórica as idéias de Lev Vygotsky sobre linguagem e desenvolvimento cultural. A pesquisa buscou acompanhar e compreender o processo de desenvolvimento cultural de uma criança dos 12 aos 20 meses de idade focando a emergência da linguagem e o desenvolvimento da relação consciente desta com a água a partir da interação vivida com sua professora em situação de aula de natação. O trabalho de campo foi realizado na escola de natação do Colégio dos Jesuítas de Juiz de Fora. Um processo de aulas com 8 meses de duração fez com que essa criança percorresse o período de pesquisa, mais ou menos dos 12 aos 20 meses de vida. As aulas foram individuais com duração de 20 minutos, duas vezes por semana, e foram registradas através de vídeo-gravação e notas de campo. Dessa forma, foi documentado, neste período, os primeiros passos da criança no campo dos significados culturais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento cultural da criançapt_BR
dc.subjectRelação professor-alunopt_BR
dc.subjectEnsino de nataçãopt_BR
dc.subjectChild’s cultural developmentpt_BR
dc.subjectTeacher-pupil relationshippt_BR
dc.subjectSwimming teachingpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO professor, a criança e a água: por caminhos dialógicospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.