Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3352
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
patriciamaiadovalehorta.pdf1.37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lima, Marcelo Ayres Camurça-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.contributor.referee1Pereira Neto, Francisco Luiz-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728176E3pt_BR
dc.contributor.referee2Kirschner, Ana Maria-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781981H0pt_BR
dc.creatorHorta, Patrícia Maia do Vale-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4169953T8pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-15T13:55:40Z-
dc.date.available2017-02-15-
dc.date.available2017-02-15T13:55:40Z-
dc.date.issued2008-08-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3352-
dc.description.abstractThe present work considers an interpretation on the presence of the religious phenomenon in the scope of the public space, from the hypothesis of that it has an affinity, transformed and tense, it enters these two spheres of the life. For the perspective of the porous borders it is possible that religion and secular field of the companies if combine mutually, forming new ethos for the environment of the business. Something that not is restricted only to the initiative of religious entrepreneurs, nor to confessional administrative practical one of some fervent adept, but that if it constitutes of the participation of all the social citizens that compose the socio cultural space of the companies. I intend to show, for a perspective to interdisciplinary, that it has a religion of company who if configures of complex form in this secular environment; therefore, if on the other hand, it keeps proper characteristics to the Brazilian religious field of where it happened; for another one, it seems to possess significant affinities with the economic secular field. In the company a religiousness is also identified that, it exempts of rigid landmarks of the institutions, agrees it the estimated values and of the organizational culture for construction of a symbolic system of communication to the part, that takes care of to the existences problems of the daily one of these people.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propõe uma interpretação sobre a presença do fenômeno religioso no âmbito do espaço público, a partir da hipótese de que há uma afinidade, transformada e tensa, entre estas duas esferas da vida. Pela perspectiva das fronteiras porosas é possível que religião e campo secular das empresas se combinem mutuamente, formando um novo ethos para o ambiente de negócios. Algo que não se restringe somente iniciativa de empresários religiosos, nem a uma prática administrativa confessional de algum adepto fervoroso, mas que se constitui da participação de todos os sujeitos sociais que constróem e compõem o espaço sócio-cultural das empresas. Pretendo mostrar, por uma perspectiva interdisciplinar, que há uma religião de empresa que se configura de forma complexa neste ambiente secular; pois, se por um lado, mantém características próprias ao campo religioso brasileiro de onde adveio; por outro, parece possuir afinidades significativas com o campo secular econômico. Na empresa é identificada também uma religiosidade que, livre dos marcos rígidos das instituições, combina-se aos valores e pressupostos da cultura organizacional para construção de um sistema simbólico de comunicação parte, que atende aos problemas existenciais do cotidiano dessas pessoas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Ciência da Religiãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectEmpresaspt_BR
dc.subjectFronteiras porosaspt_BR
dc.subjectEspaço públicopt_BR
dc.subjectSistema simbólicopt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectReligionpt_BR
dc.subjectCompaniespt_BR
dc.subjectPorous borderspt_BR
dc.subjectPublic spacept_BR
dc.subjectSymbolic systempt_BR
dc.subjectInterdisciplinarypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titleAs “fronteiras porosas” e a “religião de empresas”: prenúncio de um novo ethos para o mundo dos negócios?pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Ciência da Religião (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.