Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3122
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
patriciadesadiasdesouza.pdf1.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tavares Júnior, Fernando-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763678U6pt_BR
dc.contributor.referee1Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702639U0pt_BR
dc.contributor.referee2Bartholo, Tiago Lisboa-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4717147E3pt_BR
dc.creatorSouza, Patrícia de Sá Dias de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4330277T6pt_BR
dc.date.accessioned2017-01-31T11:20:02Z-
dc.date.available2017-01-10-
dc.date.available2017-01-31T11:20:02Z-
dc.date.issued2016-05-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3122-
dc.description.abstractThe case study will examine the factors related to failures in the first year of the integrated high school technical courses at the Federal Institute of Education Science and Technology of Southeast Minas Gerais - Campus Juiz de Fora from the perception of school actors. We intend to conduct a diagnosis to understand the factors that cause the retention, in addition to proposing actions for the low-income problem and consequent school retention. It was found that school failure, materialized in failure, has different factors, many of which are independent of the will of the student and are embedded in the organization of the school system. The failure ends up becoming a social instrument reproduction of inequality. It was adopted as research methodology the bibliographical research, documentary and field. The instruments used were the questionnaire and interview. Regarding the results of this research can be seen as the boys and blacks are more likely to get a failing grade. In addition, the parents of not repeating shown to have achieved higher levels of studies and participate more in the academic lives of their children. The perception of school actors regarding the factors that influence the failure found that they are not hierarchically subordinate and have no order of prevalence. Therefore, it is necessary to overcome the inequalities of access and permanence to ensure quality education, especially in a federal school where there is qualitative supply of material and human resources.pt_BR
dc.description.resumoO estudo de caso analisará os fatores relacionados às reprovações no primeiro ano dos cursos técnicos integrados ao ensino médio no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais – Campus Juiz de Fora a partir da percepção dos atores escolares. Pretende-se realizar um diagnóstico para compreender os fatores que ocasionam as retenções, além de propor ações voltadas para o problema do baixo rendimento e consequente retenção escolar. Constatou-se que o fracasso escolar, materializado na reprovação, apresenta diferentes fatores, muitos dos quais independem da vontade do aluno e estão inseridos na organização do sistema escolar. A reprovação acaba se tornando um instrumento de reprodução social da desigualdade. Adotou-se como metodologia de investigação a pesquisa bibliográfica, a documental e a de campo. Como instrumentos foram utilizados o questionário e a entrevista. Com relação aos resultados desta pesquisa pode-se observar o quanto meninos e indivíduos negros têm mais chances de obter uma reprovação. Além disso, os pais dos não repetentes demonstraram ter alcançado níveis mais elevados de estudos e participam mais da vida acadêmica dos filhos. A percepção dos atores escolares no que tange os fatores que influem na reprovação constatou que estes não estão hierarquicamente subordinados e não possuem ordem de prevalência. Diante disso, é necessário superar as desigualdades de acesso e permanência para garantir uma educação de qualidade, especialmente em uma escola federal onde há oferta qualitativa de recursos materiais e humanos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReprovaçãopt_BR
dc.subjectFracasso escolarpt_BR
dc.subjectCursos técnicos integradospt_BR
dc.subjectReproofpt_BR
dc.subjectSchool failurept_BR
dc.subjectIntegrated technical coursespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA reprovação e seus fatores no primeiro ano dos cursos técnicos integrados do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais – Campus Juiz de Forapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.