Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3075
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ronnyalexliboriodossantos.pdf1.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cristófaro, Ricardo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707090E6pt_BR
dc.contributor.referee1Godinho, Eliane Bettochi-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784444E3pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Jane do Carmo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753358H0pt_BR
dc.creatorSantos, Ronny Alex Libório dos-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8716175J7pt_BR
dc.date.accessioned2017-01-31T10:32:44Z-
dc.date.available2017-01-04-
dc.date.available2017-01-31T10:32:44Z-
dc.date.issued2016-09-19-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3075-
dc.description.abstractThis study aims to examine the influence of student adaptation in school failure of the 6th grade of Elementary School (EF) from Escola Estadual Geógrafo Milton Santos (EEGMS) wich belongs to the District Coordination 03 of the state of Amazonas education system. Student’s adaptation during transitions between school cycles were the cut between the causes of school failure to guide the analysis of this problem among students entering the 6th grade of Elementary School (EF). School failure was embodied in work by failing rates of the last four years (2010-2014) which gave the size of the problem within the Brazilian educational scenario. These percentages therefore served as evidence of the possible problems that affect students for their entry in the 6th grader of Elementary School (EF). The question that guided the study: What are the main problems posed by the transition from the 5th to the 6th grades students from Elementary School at school EEGMS? The methodology used to conduct the research has a qualitative approach and was carried out from a case study. The research included data collection instruments from semi-structured interviews, document analysis and literature, which presented the position of authors who discuss student adaptation, the transition between school cycles and school failure. This process gave support for the analysis of student adaptation of school failure in the 6th grade of Elementary School considering the process of transition between cycles. The survey results served as a contribution to the construction of an Educational Action Plan, which aims to help the investigated school to reduce the impact of school transitions, especially from the beginning of the final years of the Elementary School, since these impacts have a direct impact on continuity and completion of school life of students.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho tem como objetivo analisar a influência da adaptação discente sobre o fracasso escolar do 6º ano do Ensino Fundamental (EF) da Escola Estadual Geógrafo Milton Santos (EEGMS) pertencente à Coordenadoria Distrital 03 da rede estadual de ensino do Amazonas. A adaptação discente durante as transições entre os ciclos escolares constituiu o recorte entre as causas do fracasso escolar para nortear as análises desse problema entre os alunos que ingressam no 6º ano do EF. O fracasso escolar foi materializado no trabalho pelos índices de reprovações dos últimos quatro anos (2010 a 2014), que deram a dimensão do problema dentro do cenário educacional brasileiro. Tais percentuais, por conseguinte, serviram como indícios dos possíveis problemas que acometem os alunos durante seu ingresso no 6º ano do EF. Assim, a seguinte pergunta direcionou o estudo: quais os principais problemas acarretados pelo processo de transição dos alunos do 5º para o 6º ano do EF na escola EEGMS? A metodologia utilizada para a execução da pesquisa tem uma abordagem qualitativa e foi realizada a partir de um estudo de caso. A pesquisa contou com instrumentos de coleta de dados a partir de entrevistas semiestruturadas, análise documental e pesquisa bibliográfica, a qual apresentou o posicionamento de autores que discutem a adaptação discente, a transição entre os ciclos escolares e o fracasso escolar. Tal processo deu suporte para as análises da adaptação discente sobre o fracasso escolar no 6º ano do EF, considerando o processo de transição entre os ciclos. O resultado da pesquisa serviu de aporte para a construção de um Plano de Ação Educacional, que visa ajudar a escola investigada a diminuir o impacto das transições escolares, principalmente em relação ao início dos anos finais do EF, pois esses impactos têm reflexo direto na continuidade e na conclusão da trajetória escolar dos alunos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdaptação discentept_BR
dc.subjectTransições escolarespt_BR
dc.subjectFracasso escolarpt_BR
dc.subjectProgressão automáticapt_BR
dc.subjectReprovaçãopt_BR
dc.subjectStudent adaptationpt_BR
dc.subjectSchool transitionspt_BR
dc.subjectSchool failurept_BR
dc.subjectAutomatic progressionpt_BR
dc.subjectFailingpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAs possíveis relações entre a adaptação discente dos alunos do 6º ano e o fracasso escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.