Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3045
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wagnerdacunhafragoso.pdf25.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Maria Cristina Araújo de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784896E6pt_BR
dc.contributor.referee1Valente, Wagner Rodrigues-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797642D0pt_BR
dc.contributor.referee2Santos, Ivanete Batista dos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777686Y3pt_BR
dc.creatorFragoso, Wagner da Cunha-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4484915Z3pt_BR
dc.date.accessioned2016-12-22T12:41:35Z-
dc.date.available2016-12-19-
dc.date.available2016-12-22T12:41:35Z-
dc.date.issued2011-04-05-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3045-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the inclusion of ideas and the changes occurred in the Discipline History of Mathematics in the Undergraduate Mathematics Curriculum of the Federal University of Juiz de Fora - UFJF. In order to articulate the issues, we used cultural history, treated in the specificity of the history of mathematics education. Aiming to provide feedback on the History of Mathematics in this context, we used, as a source for the research, official documents that regulate the undergraduate courses in Mathematics in the national territory, the minutes of the Department of Mathematics at UFJF, teacher's testimonials, lesson plans, student papers, among other documents. The questions we seek to answer with this research are: How was the discipline History of Mathematics introduced at UFJF? Has this discipline undergone transformations over the years? The results indicate the decisive influence of training and research activities of the teachers, in charge of the discipline, on changes over the years. Three different approaches are highlighted: the History of Mathematics as a Course of Mathematics, also as a Course of the History of Mathematical Knowledge, and as a Course of the History of Mathematical Knowledge and Mathematics Education.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo analisar a inserção e as transformações ocorridas com a disciplina História da Matemática no currículo do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. Na articulação das questões, fizemos uso da história cultural, tratada na especificidade da história da educação matemática. Para produzir a história da disciplina História da Matemática nesse contexto utilizamos como fontes de pesquisa, documentos oficiais que regulam os cursos de Licenciatura em Matemática em território nacional, as atas do Departamento de Matemática da UFJF, depoimentos dos professores regentes da referida disciplina, planos de ensino, trabalhos de alunos, entre outros documentos. As questões que procuramos responder com essa pesquisa são: Como foi introduzida a disciplina de História da Matemática na UFJF? Que transformações essa disciplina sofreu ao longo dos anos? Os resultados apontam para a determinante influência da formação e da atuação em pesquisa dos professores responsáveis pela disciplina nas transformações ocorridas ao longo dos anos. Três enfoques diferenciados se destacam: História da Matemática como um curso de Matemática, como um curso de história do conhecimento matemático e como um curso de história do conhecimento matemático e da matemática escolar.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da educação matemáticapt_BR
dc.subjectHistória da matemáticapt_BR
dc.subjectHistória das disciplinaspt_BR
dc.subjectFormação do professor de matemáticapt_BR
dc.subjectHistory of mathematics educationpt_BR
dc.subjectHistory of Mathematicspt_BR
dc.subjectHistory of disciplinept_BR
dc.subjectTraining of teachers of mathematicspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleHistória da matemática: uma disciplina do curso de licenciatura em matemática da Universidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.