Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2746
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gabrielaguerragonze.pdf4.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Girlene Alves da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763161T6pt_BR
dc.contributor.referee1Franco, Túlio Batista-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758000P1pt_BR
dc.contributor.referee2Friedrich, Denise Barbosa de Castro-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773733Y4pt_BR
dc.creatorGonze, Gabriela Guerra-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4500676Z8pt_BR
dc.date.accessioned2016-10-06T12:31:19Z-
dc.date.available2016-10-05-
dc.date.available2016-10-06T12:31:19Z-
dc.date.issued2009-03-10-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2746-
dc.description.abstractThe integral healthcare, one of the doctrinal principles of the Brazilian health care system, establishes one of the main ways to reach high-quality and humanized care. The Single Health System must command the training of human resources in the health area. Therefore, the integration between Health and Education fields become necessary in order to attain the training of professionals really committed to the communities’ needs. The present work aims to make an analysis of the perception of teachers who are involved in undergraduate courses that train health professionals at Universidade Federal de Juiz de Fora, when it comes to integrity-oriented training. It´s a qualitative research, in which the semi-structured interview technique with teachers from the related courses was used. The thematic analysis is suggested as the data analysis method. These are the categories which have been analyzed in the study: the recommendations set by the Ministries of Education and Health as guidelines for health training; the curriculum - dialogues between the past and the present; the principles of the Single Health System guiding the training. The study results indicate that the teachers express an involvement with the proposals of the curricular reform, in the sense of the incorporation of the Brazilian Health Reform values, in the context of the health training necessary changes.pt_BR
dc.description.resumoA integralidade da assistência, um dos princípios doutrinários do sistema de saúde brasileiro, constitui-se como uma das principais formas de se alcançar uma assistência de qualidade e humanizada. É dever do Sistema Único de Saúde ordenar a formação de recursos humanos na saúde e, por isso, a integração entre os campos da Saúde e Educação se faz necessária para conquistar a formação de profissionais verdadeiramente compromissados com as demandas das comunidades. O presente trabalho tem por objetivo analisar a percepção dos professores dos cursos de graduação que formam profissionais de saúde na Universidade Federal de Juiz de Fora sobre a formação orientada pela integralidade. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, na qual foi utilizada a técnica da entrevista semi-estruturada com docentes dos referidos cursos. Como estratégia de análise dos dados propomos a modalidade de análise temática. As categorias analisadas no estudo foram: as orientações dos Ministérios da Educação e da Saúde como norteadoras da formação em saúde; os currículos: diálogos entre passado e presente; os princípios do Sistema Único de Saúde orientando a formação. Os resultados do estudo apontam que os docentes expressam um envolvimento com as propostas da reforma curricular, no sentido da incorporação dos valores da Reforma Sanitária Brasileira, no contexto das mudanças necessárias na formação em saúde.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Medicinapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Saúde Coletivapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAssistência à saúdept_BR
dc.subjectCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.subjectSistema Único de Saúdept_BR
dc.subjectDelivery of Health Carept_BR
dc.subjectHealth Human Resource Trainingpt_BR
dc.subjectSingle Health Systempt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVApt_BR
dc.titleA integralidade na formação dos profissionais de saúde: tecendo saberes e práticaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Saúde Coletiva (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.