Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2702
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
joanamagalhaesfranco.pdf15.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pernisa Júnior, Carlos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707069Y3pt_BR
dc.contributor.referee1Alvarenga, Nilson Assunção-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703175D2pt_BR
dc.contributor.referee2Santos, Edméa Oliveira dos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702974D8pt_BR
dc.creatorFranco, Joana Magalhães-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735680E8pt_BR
dc.date.accessioned2016-10-04T15:50:41Z-
dc.date.available2016-09-22-
dc.date.available2016-10-04T15:50:41Z-
dc.date.issued2010-03-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2702-
dc.description.abstractThe guideline of this work is the influence of interaction and interface in the creation of a web platform for the learning in the higher education of Social Communications in UFJF. The development of this theme has, as a background, possibilities of social, technological and creative changes of the digital era and the new communicational profile of individuals, which demand a reformulation of educational parameters. The ultimate goal is to propose a web project for Communications College in UFJF that will go beyond the institutional relationship and become a space to the construction of knowledge, continuing the process initiated in classroom between teachers and pupils. The theoretical-practical analysis of this work is structured in four stages: in examining the communicational changes, which leveraged to specific cognitive and sensitive characteristics of the digital native and demanded new perspectives on ways of teaching and learning; in understanding the construction of knowledge enabled in interaction, which highlights a systemic approach to education, by referencing the work of Jean Piaget and Humberto Maturana; in estimating the role of interface design on communicative process, according to Steven Johnson‘s and Donald Norman‘s research; and comparing empirical data and existing web projects developed for Facom over these two years of study. The pilot project of this dissertation is part of a broad proposition of educational actions and relations modification that start in the classroom, towards encouraging dialogue, the harmony between the making and the knowing and, thus, the rescue of the pleasure of learning.pt_BR
dc.description.resumoO fio condutor deste trabalho é a influência da interação e da interface na criação de uma plataforma web para o aprendizado no ensino superior de Comunicação Social da UFJF. O desenvolvimento desse tema tem como pano de fundo as possibilidades sociais, tecnológicas e criativas da era digital e o novo perfil comunicacional dos indivíduos, que demandam uma reformulação dos parâmetros educacionais. O objetivo final é propor um projeto web para a Faculdade de Comunicação Social da UFJF que vá além da relação institucional e se torne espaço de construção do conhecimento, dando continuidade ao processo iniciado em sala de aula entre professores e alunos. A análise teórico-prática deste trabalho está estruturada em quatro fases: no exame das mudanças comunicacionais, que potencializaram as características cognitivas e sensíveis do nativo digital e demandaram novas perspectivas sobre as formas de ensino e aprendizagem; na compreensão da construção do conhecimento possibilitado na interação, que evidencia um enfoque sistêmico-educacional, pela referência às obras de Jean Piaget e Humberto Maturana; na avaliação do papel do design de interfaces no processo comunicativo, segundo estudos de Steven Johnson e Donald Norman; e na comparação empírica de dados e projetos de web existentes e elaborados para a Facom ao longo desses dois anos de estudo. O projeto piloto desta dissertação faz parte de uma proposição ampla de modificação das ações e relações educacionais acadêmicas que se iniciam em sala de aula, no sentido do incentivo ao diálogo, à harmonia entre o fazer e o saber e, assim, ao resgate do prazer do aprendizado.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectInteraçãopt_BR
dc.subjectInterfacept_BR
dc.subjectWebdesignpt_BR
dc.subjectConstrução do conhecimentopt_BR
dc.subjectCommunicationspt_BR
dc.subjectInteractionpt_BR
dc.subjectInterfacept_BR
dc.subjectWeb desingpt_BR
dc.subjectKnowledge constructionpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titleSobre interface e interação: projeto para a construção do conhecimento com o website da FACOM - UFJFpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.