Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2294
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kleniodasilvavanderley.pdf1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sanábio, Marcos Tanure-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767790E3pt_BR
dc.contributor.referee1Menezes, Marcus Bessa de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776718D0pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Marcia Cristina da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796360H7pt_BR
dc.creatorVanderley, Klenio da Silva-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4252159T7pt_BR
dc.date.accessioned2016-08-05T11:48:59Z-
dc.date.available2016-08-04-
dc.date.available2016-08-05T11:48:59Z-
dc.date.issued2015-01-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2294-
dc.description.abstractThe present dissertation analyzed the teacher training course on high school level, in six schools of the Educational State Network of the State of Pernambuco, linked to the Regional Educational Management (GRE, in Portuguese) of the South Coast. The study is justified considering the author’s experience as a teacher on such course, as well as an Educational Analyst at the GRE South Coast, since 2008, holding such position until this research was conducted. This study is important Regional Management of the South Coast, as it reveals the processes of the teacher training course on high school level, its challenges and possibilities. The research was developed based on qualitative methodology, the study case method, interviews and documental research in six schools. Semi structured interviews were conducted with technicians of the Education Secretariat of the State of Pernambuco, the manager of the GRE South Coast, managers and pedagogical practice teachers of each school unit, besides documental analysis and bibliographical research. As theoretical support we utilized works by Luckesi (2000), Pimenta (1997, 2002, 2005, 2006), Freire (1996, 2003), Gatti (2000), Veiga (2006), Santiago (1998), Sacristán (2000), Silva (2000), Libâneo (2005), Luck (2000) and Guimarães (2004). An educational action plan was structured to strengthen the Teacher Training course on high school level, from the gaps revealed in the study related to the continuing training of the training teachers, books specific to teacher training on the libraries, amount of schools that offer such course on the same town, adequacy of the course follow-up by the oversight coordination, financial resources, disclosure and communication with the community and course coordinator with a suitable profile, applicable at the GRE South Coast, as well as to the entire educational state network.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação analisou o curso de formação docente em nível médio, Curso Normal Médio, em seis escolas da Rede Estadual de Ensino do Estado de Pernambuco, jurisdicionadas à Gerência Regional de Educação – GRE, Litoral Sul. Justifica-se a investigação, considerando a experiência do autor tanto como professor do Curso Normal Médio, quanto como Analista Educacional na GRE Litoral Sul, desde 2008, sendo o último cargo até a data da realização da pesquisa. Esse estudo é importante para Gerência Regional de Educação Litoral Sul, pois vem revelar o andamento do curso Normal Médio, seus desafios e possibilidades. A pesquisa foi desenvolvida com base na metodologia qualitativa, o método estudo de caso, as entrevistas e a pesquisa documental em seis escolas. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com técnicos da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco, o gestor da GRE Litoral Sul, gestores e professores de prática pedagógica de cada unidade escolar, além da análise documental e revisão bibliográfica. A partir do suporte teórico respaldado em Luckesi (2000), Pimenta (1997, 2002, 2005, 2006), Freire (1996, 2003), Gatti (2000), Veiga (2006), Santiago (1998), Sacristán (2000), Silva (2000), Libâneo (2005), Luck (2000) e Guimarães (2004). Foi estruturado um plano de ação para o fortalecimento do Curso Normal Médio, a partir de lacunas reveladas no estudo proveniente da formação continuada para os professores formadores, acervo de livros nas bibliotecas específicos para a formação de professores; quantidades de escolas que ofertam esse curso no mesmo município, adequação do acompanhamento do curso por uma coordenação, recurso financeiro, divulgação e esclarecimentos a comunidade e coordenador de curso com um perfil adequado, com aplicabilidade na GRE Litoral Sul, quanto em toda rede estadual de ensino.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurso Normal Médiopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectProfessor de práticas pedagógicaspt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subjectPernambucopt_BR
dc.subjectTeacher training course on high school levelpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectPedagogical practices teacherpt_BR
dc.subjectK-12 educationpt_BR
dc.subjectPernambucopt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAnálise da formação de professores das séries iniciais da educação básica no Curso Normal Médio: a percepção de profissionais da educação da Gerência Regional de Educação Litoral Sul - PEpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.