https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2269
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
guilhermegravinapereira.pdf | 2.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Magrone, Eduardo | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728287E0 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vasconcellos, Gilberto Felisberto | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787792E4 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Caldas, Waldenyr | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787346U8 | pt_BR |
dc.creator | Pereira, Guilherme Gravina | - |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4204362U9 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2016-07-29T11:53:32Z | - |
dc.date.available | 2016-07-28 | - |
dc.date.available | 2016-07-29T11:53:32Z | - |
dc.date.issued | 2016-05-25 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2269 | - |
dc.description.abstract | In the thirties we can highlight two important movements in the Brazilian political and educational field: revolution of 1930 and the pioneers’ manifesto of education in 1932. The competition was fierce for those who defended the national interests as opposed to the liberals who defended the privatization of education. These political and ideological conflicts unfold to the present day, reaching its climax in the eighties, when the Governor Brizola and his deputy Darcy Ribeiro inaugurate the CIEPs (Integrated Centers for Public Education) in Rio de Janeiro. The aim of this study is to show that there was, from the sixties, a conflict - political and cultural - at one time in our country. In Brazil there is a cleavage between colony and republic that deeply mark our discussions. Our work will address the following historical periods: thirties period - Teixeira goes to Rio de Janeiro (former Federal District) and get the national struggle for public education; eighties period - the first government of Leonel Brizola and Darcy Ribeiro. We will discuss the political struggle for the construction of schools, laws and their consequences for the historical development of education in the country and the role of mass media outlets in the periods in question. We raised the issue, proposed by Darcy Ribeiro, that the Brazilian society jumped the letter stage (not alphabetizing all children) to the mass media stage. This question is at the heart of discussions and controversies about educational concepts. | pt_BR |
dc.description.resumo | Na década de trinta podemos destacar dois movimentos importantes no campo político e educacional brasileiro: revolução de 1930 e manifesto dos pioneiros pela educação de 1932. A disputa foi acirrada para aqueles que defendiam os interesses nacionais em oposição aos dos liberais privatistas. Estes conflitos político-ideológico desdobram-se até os dias atuais, atingindo o seu paroxismo nos anos 80, quando o Governador Leonel Brizola e o seu vice Darcy Ribeiro inauguram os CIEPs (Centros Integrados de Educação Pública) no Rio de Janeiro. O objetivo desse trabalho é mostrar que houve, a partir da década de 60, um conflito – político e cultural - em um só tempo em nosso país. Existe aí uma clivagem colônia e república que marcará profundamente as nossas discussões. Nosso trabalho abordará os seguintes períodos históricos: anos 30 - Anísio Teixeira vai para o Rio de Janeiro (antigo Distrito Federal) e começa a luta nacional pela educação pública; anos 80 - primeiro Governo de Leonel Brizola e Darcy Ribeiro. Abordaremos a luta política pela construção dos educandários, as leis e suas consequências para o desenvolvimento histórico do ensino no país e a atuação dos veículos de comunicação de massa nos períodos em questão. Levantamos a problemática, proposta por Darcy Ribeiro, de que a sociedade brasileira pulou o estágio da letra (não alfabetizando todas as crianças) para o estágio da comunicação de massa. Essa questão está no cerne das discussões e controvérsias sobre as concepções educacionais. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cieps | pt_BR |
dc.subject | Comunicação de massa | pt_BR |
dc.subject | Trabalhismo | pt_BR |
dc.subject | Integrated centers for public education | pt_BR |
dc.subject | Mass communication | pt_BR |
dc.subject | Brazilian labour policy | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | As contradições entre a comunicação de massa e a educação na sociedade brasileira | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.