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dc.contributor.advisor1Ribeiro, Gilvan Procópio-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4266730U8pt_BR
dc.contributor.referee1Faria, Alexandre Graça-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794407Z2pt_BR
dc.contributor.referee2Diniz, Júlio Cesar Valladão-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786957H3pt_BR
dc.contributor.referee3Silva, Anderson Pires da-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794294H3pt_BR
dc.creatorTeixeira, Pedro Bustamante-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4465829A6pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-22T15:10:47Z-
dc.date.available2016-07-18-
dc.date.available2016-07-22T15:10:47Z-
dc.date.issued2011-05-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2128-
dc.description.abstractThrough the reading of songs of significance of the samba and the bossa nova styles, in which both literary and musical aspects were observed, this research aims to discuss the birth of the urban popular music from the union of the samba with the phonograph. It tries to rethink the ways taken by the popular music in Brazil, during the first half of the twentieth century, and the emergence of the bossa nova in 1958. From the first difficulties of the inclusion of samba in the Brazilian cultural environment to its recognition as a nationality symbol, the research demonstrates the transformations of the style until the final modernization of bossa nova, and the participation of the popular music in the construction of a Brazilian identity. The theoretical framework of this research includes the works of Luiz Tatit, José Miguel Wisnik, Hermano Vianna, Carlos Sandroni, Santuza Cambraia Naves, in the field of music, and of Homi K. Babha, Paul Gilroy and Néstor Garcia Canclini in the post-colonialist studies.pt_BR
dc.description.resumoA partir da leitura de canções significativas do samba e da bossa nova, em que foram observados tanto os aspectos literários quanto musicais, a pesquisa pretende discutir o nascimento da música popular urbana proveniente da união do samba com o fonógrafo. Procurou-se repensar o percurso da música popular no Brasil, ao longo da primeira metade do século XX e a eclosão do movimento da bossa nova no ano de 1958. Da dificuldade inicial de inserção do samba no ambiente cultural brasileiro à sua consagração como símbolo de nacionalidade, a pesquisa demonstra as transformações do gênero até a modernização definitiva da bossa nova e a participação da música popular na construção de uma identidade brasileira. Os trabalhos de Luiz Tatit, José Miguel Wisnik, Hermano Vianna, Carlos Sandroni, Santuza Cambraia Naves, na área da música e Homi K. Bhabha, Paul Gilroy e Néstor Garcia Canclini, nos estudos pós-coloniais, compõem o referencial teórico dessa pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Letras: Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectBossa novapt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectBossa novapt_BR
dc.subjectBrazilpt_BR
dc.subjectIdentitypt_BR
dc.subjectMusicpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpt_BR
dc.titleDo samba à bossa nova: uma invenção de Brasilpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Letras - Estudos Literários (Dissertações)



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