Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1966
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
luzietenatalinaferreira.pdf991.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dutra, Rogéria Campos de Almeida-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784839D2pt_BR
dc.contributor.referee1Franco, Denise Vieira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4189541J8pt_BR
dc.contributor.referee2Pletsch, Márcia Denise-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762397Y6pt_BR
dc.creatorFerreira, Luziete Natalina-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-13T16:14:02Z-
dc.date.available2016-05-23-
dc.date.available2016-07-13T16:14:02Z-
dc.date.issued2015-07-17-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1966-
dc.description.abstractThe paradigm of inclusive education requires the attendance of all students in the school environment, without any form of discrimination. By a case study, this dissertation deals with an inclusive perspective trying to understand how is the service to students with disabilities enrolled in a state school of regular education in Minas Gerais, from the 6th grade. The interest in searching the attendance given to these students came as a result of a professional trajectory guided, both at work and School Inspector in a public school of special education as well as the participation of Team Service to the inclusion of the Regional Superintendence of Education Ubá. The qualitative research was guided on bibliographic review, document analysis, literature review, document analysis, semi-structured interviews and focus groups. By means of this research, it was possible to portray the challenge faced by the management team to deal with human diversity in the school’s routine, as well as possibilities to overcoming it, from the involvement of all participants in the school community. Possible paths to be followed for consolidation of an inclusive education and the improvement the service offered to students with disabilities are presented through an Educational Action Plan.pt_BR
dc.description.resumoO paradigma da educação inclusiva pressupõe o atendimento a todos os alunos no ambiente escolar, sem quaisquer formas de discriminação. Por meio de um estudo de caso, a presente dissertação aborda a temática da gestão escolar numa perspectiva inclusiva, buscando compreender como ocorre o atendimento a alunos com deficiência matriculados em uma escola da rede estadual de ensino regular, em Minas Gerais, a partir do 6º ano de escolaridade. O interesse em pesquisar o atendimento dado a esses alunos surgiu em decorrência de uma trajetória profissional pautada, tanto no trabalho como Inspetora Escolar de uma escola estadual de educação especial, quanto na participação da Equipe do Serviço de Apoio à Inclusão, da Superintendência Regional de Ensino de Ubá. A pesquisa, de cunho qualitativo, pautou-se em revisão bibliográfica, análise documental, entrevistas semiestruturadas e grupo focal. Por meio desta pesquisa, foi possível retratar o desafio enfrentado pela equipe gestora ao lidar com a diversidade humana, no cotidiano da escola, bem como possibilidades de superá-lo, a partir do envolvimento de todos os participantes da comunidade escolar. Possíveis caminhos a serem seguidos para a consolidação de uma educação inclusiva e a melhoria do atendimento ofertado aos alunos com deficiência são apresentados por meio de um Plano de Ação Educacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectAlunos com deficiênciapt_BR
dc.subjectInclusive educationpt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectStudents with disabilitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEducação inclusiva: desafios e possibilidades de uma escola aberta para todospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.