Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19103
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gisellerafaelaclara.pdfPDF/A11.21 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mata, Jhonatan Alves Pereira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Coutinho, Iluska Maria da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Falabella, Márcia Crisna Vieira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee3Umbelino, Tâmara Lis Reis-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorClara, Giselle Rafaela-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-07-28T11:22:20Z-
dc.date.available2025-07-28-
dc.date.available2025-07-28T11:22:20Z-
dc.date.issued2025-06-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19103-
dc.description.abstractThis study investigates how journalists are represented in music videoclips, in the context of delegitimization of the journalism profession, which was aggravated during the Covid-19 pandemic in Brazil. Based on the author's experience in the television press, the question arose about how the professional is represented outside of telejournalism, in content consumed mainly by young people. The “music video” audiovisual product was chosen due to its esthetic and narrative potential, as well as to its direct connection to the youth. The research showed how music has evolved from a listening experience to an interactive audiovisual experience, marked by the participation of the public. Social networks contribute to the viralization and resignification of the messages contained in music videos, which can reinforce or criticize the journalist's image. The question that remains as the north of research is: how would we define journalism if we only had music videos as a basis for referring to this profession? The representation of journalism in entertainment can contribute to value the profession or distort this image, depending on how it is presented to the public.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo investiga como os jornalistas são representados nos videoclipes em meio ao contexto de deslegitimação da profissão, que foi agravada durante a pandemia da Covid-19 no Brasil. A partir da vivência da autora na imprensa televisiva, surgiu o questionamento sobre como o profissional é representado fora do telejornalismo, em conteúdos consumidos principalmente pelos jovens. O produto audiovisual “videoclipe” foi escolhido por seu potencial estético e narrativo, bem como por sua conexão direta com a juventude. A pesquisa mostrou como a música evoluiu de uma experiência auditiva para uma experiência audiovisual interativa, marcada pela participação do público. As redes sociais contribuem para a viralização e ressignificação das mensagens contidas nos videoclipes, que, por sua vez, podem reforçar ou criticar a imagem do jornalista. A pergunta que fica como norte da pesquisa é: como definiríamos o jornalismo se tivéssemos somente o videoclipe como base para se referir a este ofício? A representação do jornalismo no entretenimento pode contribuir para a valorização da profissão ou deturpar essa visão, dependendo da forma como é apresentada ao público.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectMídiapt_BR
dc.subjectImprensapt_BR
dc.subjectJornalismopt_BR
dc.subjectVideoclipept_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subjectMediapt_BR
dc.subjectPresspt_BR
dc.subjectJournalismpt_BR
dc.subjectMusic videopt_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titleNo ritmo das “Breaking News”: a representação dos jornalistas nos videoclipespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons