Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1891
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danielleteodorosantoscamarota.pdf1.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Machado , Márcia Cristina da Silva-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4825302D3pt_BR
dc.contributor.referee1Innocêncio, Mariângela Tostes-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130670U1pt_BR
dc.contributor.referee2Sanabio, Marcos Tanure-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767790E3pt_BR
dc.creatorCamarota, Danielle Teodoro Santos-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-13T15:41:19Z-
dc.date.available2016-06-23-
dc.date.available2016-07-13T15:41:19Z-
dc.date.issued2012-10-31-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1891-
dc.description.abstractAiming to reaffirm the importance of the in-service training of school managers, this Educational Action Plan (PAE, in Portuguese) has as its goal the proposal of a program designed to capacitate teachers from the municipal education network of Juiz de Fora, who aspire to run for school managers, exercising such function. It is clear that nowadays with a society ever growing in complexity, and with the framework of information pertaining to the school daily life, principals are being under increasing demand. As such, it is possible to observe that many principals, even though elected through democratic processes, find difficulty in playing the roles that come with the position. Such fact is made evident, in the scope of understanding public policies implemented by the federal and state spheres, as for example, evaluation policies. This may be observed in the way that managers deal with educational indicators made available to their units. It is also possible to identify other difficulties, such as the lack of skills in utilizing technological tools, as well as difficulty in dealing with the budgetary issue of the people management one. Therefore, the proposal is to create a training and capacitating program to school managers in the municipal educational network of Juiz de For a, having the Center for Teacher Formation as the favourable setting to stimulate and perfect the skills inherent to the position of school manager.pt_BR
dc.description.resumoCom o intuito de reafirmar a importância da formação no exercício da gestão escolar, este Plano de Ação Educacional (PAE) tem como objetivo a proposição de um programa que visa capacitar os professores, da rede municipal de ensino de Juiz de Fora, MG, que anseiam concorrer ao cargo de gestor escolar, para o exercício da função. Resta claro que, atualmente, com uma sociedade cada vez mais complexa e com o arcabouço de informações que fazem parte do cotidiano escolar, os diretores estão sendo cada vez mais exigidos. Sendo assim, é possível observar que muitos diretores, ainda que eleitos por processos democráticos, encontrem dificuldades para desempenhar as inúmeras demandas advindas do cargo. Tal fato se evidencia, principalmente, no que tange à compreensão das políticas públicas implementadas pelas esferas federais e estaduais, como, por exemplo, as políticas de avaliação. Isso pode ser vislumbrado na forma como os gestores lidam com os indicadores educacionais disponibilizados para suas unidades. Também é possível identificar outras dificuldades, como a falta de habilidade no uso de ferramentas tecnológicas, bem como a dificuldade para lidar com a questão orçamentária e de gestão de pessoas. Isso posto, a proposta é criar um programa de formação e capacitação de gestores escolares para a rede municipal de ensino de Juiz de Fora, tendo o Centro de Formação do Professor como espaço propício para estímulo e aperfeiçoamento das habilidades inerentes ao cargo de gestor educacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectEstratégica e participativapt_BR
dc.subjectEleição de diretorespt_BR
dc.subjectFormação e capacitaçãopt_BR
dc.subjectDemocraticpt_BR
dc.subjectStrategic and participative managementpt_BR
dc.subjectElection of principalspt_BR
dc.subjectFormation and capacitationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAtribuições de diretor de escola pública: desafios para a formaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.