Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18827
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fabriciosantosgoncalvesdeoliveira.pdfPDF/A3.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nicolella, Alexandre Chibebe-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1375868138002604pt_BR
dc.contributor.referee1Souza, Elisabeth Gonçalves de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3039791823743863pt_BR
dc.contributor.referee2Araujo, Eduardo Santos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6405596875111567pt_BR
dc.creatorOliveira, Fabrício Santos Gonçalves de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-05-30T14:04:06Z-
dc.date.available2025-05-29-
dc.date.available2025-05-30T14:04:06Z-
dc.date.issued2025-04-07-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18827-
dc.description.abstractThis dissertation analyzes the challenges involved in implementing the New High School Curriculum (Novo Ensino Médio – NEM) in a public school in Divinópolis, Minas Gerais, from the perspective of pedagogical management and teaching staff. Established by Law 13.415/2017, the NEM aims to promote the comprehensive development of students, preparing them for citizenship and the labor market. However, the study reveals weaknesses in the implementation process that affect school routines and student engagement. Using a qualitative approach, the research employed a case study, bibliographic research, document analysis, interviews with school leaders and teachers, and questionnaires applied to students. Key challenges identified include difficulties in pedagogical planning, lack of ongoing training to manage the new Formative Itineraries, and ineffective communication regarding the proposed changes. While some students recognized positive aspects of the new model, such as personal and professional growth, many reported feelings of demotivation and confusion. The research also highlights a gap between the discourse of student protagonism and its actual implementation. Often, students are expected to make important decisions without adequate support or guidance. Furthermore, the study underscores the crucial role of school leadership—particularly committed and aligned administrators—in overcoming obstacles and strengthening the implementation process. In response to the identified challenges, the Educational Action Plan (PAE) proposes measures based on four key areas: Pedagogical Planning, Curriculum Organization, Continuing Education, and Student Protagonism. This dissertation contributes to the broader discussion on educational public policies, emphasizing that the success of the NEM depends on collaborative practices, effective management, and pedagogical actions aligned with the needs of students and contemporary society.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação analisa os desafios da implementação do Novo Ensino Médio (NEM) em uma escola da rede estadual de Divinópolis, Minas Gerais, sob a perspectiva da gestão pedagógica e dos docentes. Instituído pela Lei 13.415/2017, o NEM visa ao desenvolvimento integral do aluno, sua preparação para a cidadania e inserção no mundo do trabalho. No entanto, a pesquisa revelou fragilidades no processo de implementação que afetam a rotina escolar e o engajamento discente. Com abordagem qualitativa, a investigação utilizou estudo de caso, pesquisa bibliográfica, análise documental, entrevistas com gestores e professores, além de questionários com alunos. Os principais desafios identificados incluem dificuldades no planejamento pedagógico, falta de formação continuada para lidar com os Itinerários Formativos e comunicação ineficaz sobre as mudanças propostas. Apesar de alguns alunos reconhecerem aspectos positivos do novo modelo, como crescimento pessoal e profissional, muitos relataram sentimentos de desmotivação e confusão. A pesquisa também evidenciou um descompasso entre o discurso do protagonismo juvenil e sua prática efetiva, muitas vezes exigido dos estudantes sem o devido acompanhamento. Destaca-se, ainda, o papel crucial da liderança escolar, especialmente de gestores comprometidos e alinhados ao projeto pedagógico, na superação de obstáculos e no fortalecimento do processo de implementação. Como resposta aos desafios, o Plano de Ação Educacional (PAE) propõe medidas organizadas em quatro eixos: Planejamento Pedagógico, Organização Curricular, Formação Continuada e Protagonismo Juvenil. A dissertação contribui, assim, para o debate sobre políticas públicas educacionais, reforçando que o sucesso do NEM depende de práticas colaborativas, gestão eficaz e ações pedagógicas alinhadas às necessidades dos estudantes e da sociedade contemporânea.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectNEMpt_BR
dc.subjectReforma do ensino médiopt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectHigh school reformpt_BR
dc.subjectEducational policiespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAnálise da implementação do novo ensino médio em uma escola estadual de Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons