Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18582
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hannahfagundespaskin.pdfPDF/A3.22 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silveira, Saulo Silva da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2724655973009665pt_BR
dc.contributor.referee1Carvalho, Fabrício da Silva Teixeira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3989205395911026pt_BR
dc.contributor.referee2Soares, Letícia Perani-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2564650639840897pt_BR
dc.creatorPaskin, Hannah Fagundes-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1365862926154615pt_BR
dc.date.accessioned2025-05-08T12:06:39Z-
dc.date.available2025-05-08-
dc.date.available2025-05-08T12:06:39Z-
dc.date.issued2025-03-18-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18582-
dc.description.abstractThe present research is situated within the context of art-education in non-formal learning spaces, particularly focusing on the experience with mediation in an art museum. The research is of qualitative nature, operating through a rhizomatic and decolonial perspective, and is characterized as process-based investigation stemming from the author’s experience as a scholarship holder in the Education Division of the Museu de Arte Murilo Mendes (MAMM), in the city of Juiz de Fora, in Minas Gerais, Brasil, between 2021 and 2023. The research aims to conceptualize mediation as an act of amorosity (or loving act), drawing on Paulo Freire’s (freirean) perspective on education and the educational practices developed at MAMM. To achieve this, the study provides a historical-critical contextualization of the development of museums and art-education in Brazil as well as at international level, alongside an analysis of the aforementioned practices at MAMM. The findings point to a potential in Mediation, grounded in amorosity, to promote an educational experience that is liberating and dialogical.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa se insere no contexto da arte-educação em espaços não-formais de ensino, com foco na experiência da mediação em museu de arte. A pesquisa é de natureza qualitativa, realizada sob uma perspectiva rizomática e decolonial, e se caracteriza como um estudo de processo a partir da experiência como bolsista da divisão Educativa no Museu de Arte Murilo Mendes (MAMM), na cidade de Juiz de Fora (MG), Brasil, entre 2021 e 2023. O objetivo da pesquisa é estabelecer uma compreensão da mediação como um ato amoroso, a partir de uma perspectiva freiriana da educação e das práticas educativas no MAMM. Para isso, realiza-se uma contextualização histórica-crítica do desenvolvimento dos museus e da arte-educação no Brasil e a nível internacional, assim como uma análise das práticas no MAMM, mencionadas acima. A conclusão aponta para a potencialidade da mediação, fundamentada na amorosidade, em promover uma experiência educativa mais libertadora e dialógica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectArtpt_BR
dc.subjectArte-educaçãopt_BR
dc.subjectArt-educationpt_BR
dc.subjectAmorosidadept_BR
dc.subjectAmorositypt_BR
dc.subjectMuseu de artept_BR
dc.subjectArt museumpt_BR
dc.subjectEducação musealpt_BR
dc.subjectMuseum educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleMediação como um ato amoroso : um estudo a partir da experiência com mediação no Museu de Arte Murilo Mendes (MAMM) entre 2021-2023pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Bacharelado em Artes Visuais - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons