Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1733
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
miriamcristinadossantosbrandao.pdf1.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tavares Júnior, Fernando-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763678U6pt_BR
dc.contributor.referee1Lemgruber, Marcio Silveira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792896Y4pt_BR
dc.contributor.referee2Magrone, Eduardo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728287E0pt_BR
dc.creatorBrandão, Miriam Cristina dos Santos-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4808450U7pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-05T15:56:23Z-
dc.date.available2016-06-29-
dc.date.available2016-07-05T15:56:23Z-
dc.date.issued2012-07-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1733-
dc.description.abstractThe objective of this EAP is to create a process for monitoring and internal monitoring of post-graduate studies at the Federal University of Juiz de Fora - UFJF as action to diagnose, monitor and adjust our direction, with the aim of consolidating and achieve best concepts from the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel - CAPES, the next three years. Because there is no longer an annual evaluation by CAPES, it was felt necessary to draw up an action plan to monitor these programs and support them in improving their excellencies, thinking goals and guidelines to be established for this consolidation. The project begins with the study of the outcome of the program in the last assessment, diagnosing the strengths and weaknesses. A schedule of visits to the program is designed to expose this intent and plan specific actions. Are charted their own indicators of performance indicators based on CAPES and will create an evaluation system for an internal UFJF annual monitoring. It is believed that with this plan we are developing and supporting higher education. To develop strategies for management of these proposals PROPG/UFJF, thinking about the educational and evaluative questions, we adopted the participation in the study group, comprised of students of this MSc, which were discussed related to the History of Education; points referenced to concepts sociological as the formation of the Brazilian people, and targeted approaches to the understanding of educational assessment focused on the economic-political scenario of the decades of 1990/2000 and the government actions and the history of higher education.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste PAE é a criação de um processo de acompanhamento e monitoramento interno dos Programas de Pós-graduação stricto sensu da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, como ação para diagnosticar, acompanhar e corrigir rumos, com a finalidade de se consolidarem e conseguirem conceitos melhores junto a Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES, na próxima trienal. Por não se ter uma avaliação anual pela CAPES, sentiu-se necessidade de traçar um plano de ação para acompanhar esses programas e apoiá-los na melhoria de suas excelências, pensando metas e diretrizes a serem estabelecidas para essa consolidação. O projeto inicia-se com o estudo do resultado do programa na última avaliação, diagnosticando os pontos fortes e fracos. Um calendário de visitas ao programa foi planejado para expor essa intenção e plano de ações específicas. Serão traçados indicadores próprios de desempenho, baseados nos indicadores da CAPES e será criado um sistema de avaliação interno da UFJF para um monitoramento anual. Acredita-se que com esse plano estaremos desenvolvendo e dando apoio na educação superior. Para desenvolver estratégias para essas propostas de gestão da PROPG/UFJF, pensando nas questões educacionais e avaliativas, adotou-se a participação em grupo de estudos, integrado por alunos do presente Mestrado, em que foram abordados temas relacionados à História da Educação; pontos referenciados a conceitos sociológicos como os da formação do povo brasileiro; e abordagens dirigidas à compreensão da avaliação educacional focada no cenário econômico-político das décadas de 1990/2000 e nas ações governamentais e toda a história do ensino superior.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-graduaçãopt_BR
dc.subjectMonitoramentopt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectGraduatept_BR
dc.subjectMonitoringpt_BR
dc.subjectEvaluationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleSistema anual de monitoramento e avaliação dos programas de pós-graduação stricto sensu da Universidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)
PROQUALI - Dissertações



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.