Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16646
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
glaucioanacletodealmeida.pdf931.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Moreira, Ana Rosa Picanço-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0224301047354520pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Carvalho, Francione Oliveira-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6262224578426097pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Julvan Moreira de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0381026342612680pt_BR
dc.contributor.referee2Reis, Diego dos Santos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4681354757357359pt_BR
dc.creatorAlmeida, Gláucio Anacleto de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6157006573236722pt_BR
dc.date.accessioned2024-02-29T15:50:52Z-
dc.date.available2024-02-29-
dc.date.available2024-02-29T15:50:52Z-
dc.date.issued2023-12-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16646-
dc.description.abstractThis research, in a master`s degree level, is localized in the research line "Discourses, Practices, Ideas and Subjectivities in Educational Processes" of the Graduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora. Its aim is to understand the perceptions of female Capoeira practitioners who are educators regarding their integration and practice in children's education. In the last decades, there has been an expressive growth of women and children in the Capoeira practice, which is seen as a game that blends fight, dance, and ritual elements. This study is based on the historical-cultural approach developed by Lev Vygotsky. This research is qualitative in nature and uses a semi-structured interview to produce empirical data with two female Capoeira educators. The interview script covered the following aspects: (1) motivation; (2) training; and (3) performance. It is believed that this study can contribute to the training of female Capoeira practitioners who are educators in childhood, as well as to the expansion of studies in the field of Early Childhood Education.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa de mestrado está vinculada à linha de pesquisa “Discursos, Práticas, Ideias e Subjetividades em Processos Educativos” do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, e tem o objetivo de conhecer as percepções das capoeiristas educadoras sobre a sua inserção e prática com crianças pequenas na escola de Educação Infantil. Nas últimas décadas, tem havido um crescimento expressivo de mulheres e crianças na prática da Capoeira, que é vista como um jogo que mistura luta, dança e elementos rituais. O estudo está assentado na abordagem histórico-cultural de Lev Vigotski. A pesquisa é de natureza qualitativa e utiliza para a produção dos dados empíricos a entrevista semiestruturada realizada com duas capoeiristas educadoras. O roteiro de entrevista abarca os seguintes aspectos: (1) motivação; (2) formação; e (3) atuação. Acredita-se que esse estudo possa contribuir na formação de capoeiristas educadoras com crianças pequenas quanto para a ampliação dos estudos no campo da Educação Infantil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de capoeirapt_BR
dc.subjectEducadoras capoeiristaspt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCapoeira teachingpt_BR
dc.subjectFemale capoeira educatorpt_BR
dc.subjectEarly childhood educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.title“Ai, ai, aidê, quero saber como vai você”: sentidos e percepções de capoeiristas educadoras sobre suas práticas na educação das infânciaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons