Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1573
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
denisefatimafonsecaalmeida.pdf739.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dutra, Rogéria Campos de Almeida-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784839D2pt_BR
dc.contributor.referee1Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706146Z2pt_BR
dc.creatorAlmeida, Denise Fatima Fonseca-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-01T18:32:46Z-
dc.date.available2016-05-18-
dc.date.available2016-07-01T18:32:46Z-
dc.date.issued2012-10-09-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1573-
dc.description.abstractThis work arose from the observation on the existence of a model of management on the libraries at three public schools administrated by the government of the state of Rio de Janeiro in the city of Rio de Janeiro. It proposes an analysis of the questions referring to the needs of the school libraries to have qualified managers and also proposes to verify the existence of reading skills inside these libraries and yet proposes to verify which kind of pedagogical projects are necessary to have a pleasant frequency of teachers and students to the school library space. This work was a qualifying research in which the criterions of observation were focused on the physical part, the space, the collection of books and the technological resources. On the management qualification and presence of a librarian at school. On the presence of the school community using the spaces of the libraries and checking if there are projects of reading and writing happening inside the libraries. To the elaboration of the Educational Action Plan suggested to these three schools libraries, copybooks, guide-books and methodologies used by other institutions have been analysed. Moreover was made a bibliographical review on the libraries management aiming to improve the schools libraries operation so they become appropriate places to promote learning and acquiring knowledge and cultural development through a project that can offer the adequate use of the space and the right divulgation of the books collections belonging to these libraries in other to bring the school community to make use of the space and its resources.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho surgiu a partir da observação da inexistência de um modelo de gestão das bibliotecas de três escolas estaduais localizadas na cidade do Rio de Janeiro. Tem como proposta analisar as questões referentes aos fatores necessários às bibliotecas escolares para que tenham gestores qualificados, além de verificar a existência de práticas de leitura nos espaços das bibliotecas escolares e ainda saber que projetos pedagógicos são necessários para que haja uma boa frequência de professores e alunos nos espaços das bibliotecas escolares. Este trabalho foi desenvolvido a partir de uma pesquisa qualitativa em que os critérios de observação foram a parte física, o espaço, o acervo e os recursos tecnológicos. Na parte de gestão, qualificação e presença do profissional da biblioteca na escola, frequência da comunidade escolar no uso do espaço e se existem projetos de leitura e escrita na biblioteca. Para a elaboração do Plano de Ação Educacional sugerido para as bibliotecas das três escolas, cadernos, guias e metodologias utilizados por outras instituições foram analisados, além da revisão bibliográfica sobre gestão de bibliotecas de modo a aprimorar o funcionamento das bibliotecas escolares para que sejam espaços de promoção da aprendizagem, aquisição do conhecimento e de cultura, através de um projeto que possa proporcionar aos gestores o uso do espaço de forma adequada com divulgação do acervo existente de forma que a comunidade escolar se aproprie do espaço e de seus recursos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBibliotecas escolarespt_BR
dc.subjectGestão de bibliotecaspt_BR
dc.subjectModelo de gestão escolar para bibliotecaspt_BR
dc.subjectSchool librariespt_BR
dc.subjectLibraries managementpt_BR
dc.subjectModel of school management to librariespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleUm modelo de gestão para a biblioteca de três escolas estaduais da cidade do Rio de Janeiropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.