Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14304
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mendonça, Simone de Araújo Medina-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3448232730811718pt_BR
dc.contributor.referee1Fappa, Aline Aparecida-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Silvestre, Carina Carvalho-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1791505264817019pt_BR
dc.contributor.referee3Bonomo, Larissa de Freitas-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/7165040970220720pt_BR
dc.creatorSentinele, Luisa Assis-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2934237959208207pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-04T11:30:35Z-
dc.date.available2022-08-03-
dc.date.available2022-08-04T11:30:35Z-
dc.date.issued2019-02-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14304-
dc.description.abstractThe pharmacist needs to commit to the patient care process. Therefore, advances directed to health care are necessary in the formation of this professional. The aim of this study is to describe the process of building roles of the different involved subjects in the health care teaching in a Pharmacy graduation from a federal institution of higher education in Minas Gerais. For that, the qualitative research was carried out with participant observation and semi- structured interviews with the university team involved in the research experience, as well as documentary analyzes. In the study participants perception, the professor has the competence9 to stimulate curricular reforms aimed at clinical training, the technician has the function of collaborating with the teaching-learning process of the student in the scope of the practice and the student has the role of transforming the health service, either during the academic period or when entering the labor market. Based on the team experiences, the institution's perspective is to promote curricular reforms with the insertion of preceptory practice, in order to promote teaching-service-community integration, as well as to develop scenarios of practice that are a reference for teaching care in health.pt_BR
dc.description.resumoO farmacêutico precisa assumir o compromisso pelo processo de cuidado do paciente. Por isso, avanços direcionados ao cuidado em saúde são necessários na formação desse profissional. O objetivo deste estudo é descrever o processo de construção das atribuições dos diferentes envolvidos no ensino do cuidado em saúde em uma graduação em Farmácia de uma instituição federal de ensino superior no interior de Minas Gerais. Para isso, utilizou-se a pesquisa qualitativa com realização de observação participante e entrevistas semiestruturadas com a equipe da universidade envolvida com a experiência sob investigação, além de análises documentais. Na percepção dos participantes do estudo, o docente tem a competência de estimular reformas curriculares voltadas para a formação clínica, o técnico tem a função de colaborar com o processo de ensino-aprendizagem do estudante no âmbito da prática e o discente tem o papel de transformar o serviço de saúde, seja durante o período de estágio ou ao inserir-se no mercado de trabalho. A partir das experiências já vividas pela equipe, a perspectiva da instituição é promover reformas curriculares com inserção da prática de preceptoria, a fim de promover a integração ensino-serviço-comunidade, bem como desenvolver cenários de prática que sejam referência para o ensino do cuidado em saúde.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadarespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICV - Instituto de Ciências da Vidapt_BR
dc.publisher.initialsUFJF/GVpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectGraduação em farmáciapt_BR
dc.subjectCuidado em saúdept_BR
dc.subjectEnsino clínicopt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectGraduación en farmaciapt_BR
dc.subjectCuidados de la saludpt_BR
dc.subjectEnseñanza clínicapt_BR
dc.subjectInvestigación cualitativapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIApt_BR
dc.titleProcesso de construção das atribuições dos envolvidos no ensino do cuidado em saúde em um curso de Farmáciapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Farmácia - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons