Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13956
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sandrojoselourençoferreira.pdfPDF/A2.92 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Colchete Filho, Antonio Ferreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5922400672416402pt_BR
dc.contributor.referee1Braida, Frederico-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5018338717420441pt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigues, Flávio Lins-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6027133580735662pt_BR
dc.contributor.referee3Almeida, Lucas Gamonal Barra de-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/4790199345360468pt_BR
dc.creatorFerreira, Sandro José Lourenço-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5207817011094180pt_BR
dc.date.accessioned2022-03-21T19:28:51Z-
dc.date.available2022-03-21-
dc.date.available2022-03-21T19:28:51Z-
dc.date.issued2021-12-13-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/ufjf/di/2021/00419-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13956-
dc.description.abstractThis dissertation aims to study the use of the laboratory in practical activities of the disciplines Telejournalism and Telejournalism Laboratory at the School of Communication of the Federal University of Juiz de Fora (FACOM/UFJF) and the contribution of the technical team - Administrative Technicians in Education (TAEs) and outsourced employees - to the teaching-learning process, focused on professional training. The piece of research presented the following guiding question: how to improve the technical performance in the teaching-learning process in the Journalism course at UFJF? The study described what the course curriculum proposes concerning professional training, the attributions of the technicians involved in carrying out practical teaching laboratory activities, and the respective challenges to the performance of the technical role in the teaching-learning process, analyzing the causes of the main difficulties faced by the technical team in satisfactorily meeting the laboratory activities. The theoretical framework brought concepts and discussions regarding curriculum (theory and practice), teaching, training, and the journalism profession; pedagogical management and practice and the teachinglearning process; television journalism laboratory and professional training; and technical performance and the teaching-learning process. The field research of qualitative methodology was carried out from the application of a questionnaire to teachers and students, in addition to semi-structured interviews with technicians (TAEs and outsourced employees). In the Educational Action Plan (PAE), actions were suggested to optimize the use and functioning of the laboratory space and the respective technical performance, in order to contribute more significantly to the professional training of undergraduate students, within the curricular proposals of the course.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem como objeto de estudo o uso do laboratório em atividades práticas das disciplinas Telejornalismo e Laboratório de Telejornalismo na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora (FACOM/UFJF) e a contribuição da atuação de equipe técnica – Técnicos Administrativos em Educação (TAEs) e funcionários terceirizados – para o processo de ensino-aprendizagem, focado na formação profissional. A pesquisa apresentou a seguinte questão norteadora: como aprimorar a atuação técnica no processo de ensino-aprendizagem no curso de Jornalismo da UFJF? O trabalho descreveu o que o currículo do curso propõe em relação à formação profissional, as atribuições dos técnicos envolvidos na realização de atividades práticas laboratoriais de ensino e os respectivos desafios ao desempenho do papel técnico no processo de ensinoaprendizagem, analisando as causas das principais dificuldades enfrentadas pela equipe técnica em atender satisfatoriamente às atividades no laboratório. A fundamentação teórica trouxe conceitos e discussões quanto a: currículo (teoria e prática), ensino, formação e profissão de Jornalismo; gestão e prática pedagógicas e o processo de ensino-aprendizagem; laboratório de telejornalismo e formação profissional; e atuação técnica e o processo de ensino-aprendizagem. A pesquisa de campo, de metodologia qualitativa, foi realizada a partir da aplicação de questionário a professores e alunos, além de entrevistas semiestruturadas com técnicos (TAEs e funcionário terceirizado). No Plano de Ação Educacional (PAE), foram sugeridas ações para se otimizarem a utilização e o funcionamento do espaço laboratorial e a respectiva atuação técnica, de modo a contribuir mais significativamente para a formação profissional dos graduandos, dentro das propostas curriculares do curso.pt_BR
dc.description.sponsorshipPROQUALI (UFJF)pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectLaboratóriopt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectFormação profissionalpt_BR
dc.subjectJornalismopt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subjectLaboratorypt_BR
dc.subjectTeaching-learningpt_BR
dc.subjectProfessional trainingpt_BR
dc.subjectJournalismpt_BR
dc.subjectCommunicationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEstratégias para ampliação das práticas do ensino: a importância pedagógica do laboratório de produção audiovisual na formação profissional de jornalistaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)
PROQUALI - Dissertações



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons