Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13699
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gabrieladesouzapinto.pdfPDF/A1.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nogueira, Nícea Helena-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4642562310697120pt_BR
dc.contributor.referee1Daibert, Bárbara Inês Ribeiro Simões-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8833823958303193pt_BR
dc.contributor.referee2Sérgio Ferreira, Rogério de Souza-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9851163160107039pt_BR
dc.contributor.referee3Braga, Cláudio Roberto Vieira-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/4006703147439147pt_BR
dc.contributor.referee4Oliveira, Luiz Manoel da Silva-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/2078850561648563pt_BR
dc.creatorSouza Pinto, Gabriela de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8031917351003283pt_BR
dc.date.accessioned2022-01-24T14:51:15Z-
dc.date.available2022-01-10-
dc.date.available2022-01-24T14:51:15Z-
dc.date.issued2021-11-23-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/ufjf/te/2021/00087-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13699-
dc.description.abstractThe main aim of this doctoral dissertation is to investigate if and how the multiplicities in Chimamanda Adichie‘s construction of Ifemelu, the main character of Americanah, – as well as of other female characters in the novel – might be faced as a strategy to question and escape ―the single story‖ of stereotyping and objectification to which several minority groups have been confined. I aim to demonstrate how some characters are willing or led to inhabit the stereotype that has been created for them but also how others manage to find a breach in this social contract to search for a more diverse subjectivity. In order to fulfill this goals, this research is based on a (re)reading of theoretical and critical texts that address identity, feminist criticism, postcolonialism, race and diaspora. Through this reading, I construct the framework for the analysis of Ifemelu‘s identity and of other characters that are important to her construction as a character, which are: Ifemelu‘s mother, Aunty Uju, Obinze‘s mother, Ginika, Kimberly, Laura, Curt, Blaine, Ranyinudo, Doris, and Kosi. I also explore Ifemelu‘s relationship with her role in society, her body, her sexuality and her writing. The analysis here proposed demonstrates a plurality of female subjectivities and the multiplicity of systems of oppressions that attempt to subject women in different moments of the narrative. Our discussions corroborate the hypothesis that Ifemelu acquires fluidity in light of the many systems that oppress her, being able to gain a new perspective by occupying several simultaneous ‗elsewhere‘ positions, transforming places of alienation into a form of resistance and of reinventing her self.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta tese de doutorado é investigar se e como as multiplicidades presentes na construção de Ifemelu (personagem principal de Americanah de Chimamanda Adichie) e de outras personagens femininas do romance podem ser consideradas uma estratégia para questionar e escapar da ―história única‖ de estereotipação e objetificação à qual diversos grupos minoritários têm sido confinados. O propósito do trabalho aqui desenvolvido é demonstrar como algumas personagens escolhem ou são levados a habitar o estereótipo criado para eles, enquanto outras conseguem encontrar uma brecha no contrato social para buscarem subjetividades diversa. Para alcançar o aqui proposto, a pesquisa é baseada em uma (re)leitura de textos teóricos e críticos que abordam os temas de identidade, crítica feminista, póscolonialismo, raça e diáspora. Assim, é formado o aporte teórico para a análise de Ifemelu e de outras personagens importantes para sua construção identitária. São elas: a mãe de Ifemelu, Aunty Uju, a mãe de Obinze, Ginika, Kimberly, Laura, Curt, Blaine, Ranyinudo, Doris, e Kosi. A relação de Ifemelu com seu papel na sociedade, seu corpo, sua sexualidade e sua escrita também é explorada. A análise aqui proposta demonstra uma pluralidade de subjetividades femininas e a multiplicidade dos sistemas de opressão que tentam subjugar mulheres em momentos diversos da narrativa. A discussão aqui delineada corrobora a hipótese de que Ifemelu adquire fluidez diante de tantos sistemas que a oprimem, ganhando uma nova perspectiva ao ocupar, ao mesmo tempo, múltiplas posições de ‗alteridade‘. Desse modo, a personagem é capaz de transformar lugares de alienação em lugares de resistência e de reinvenção de seu eu.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Letras: Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCrítica feministapt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectLiteratura africanapt_BR
dc.subjectChimamanda adichiept_BR
dc.subjectAmericanahpt_BR
dc.subjectFeminist criticismpt_BR
dc.subjectIdentitypt_BR
dc.subjectFemale african literaturept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleA self adorned with uncertainty: Black female identity in Chimamanda Adichie’s Americanahpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Doutorado em Letras - Estudos Literários (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons