Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1263
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carlabertaniaconceicaodesouza.pdf2.54 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ferreira, Victor Cláudio Paradela-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4137488D2pt_BR
dc.contributor.referee1Ferreira, Clécio da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775590J6pt_BR
dc.contributor.referee2Novaes Netto, Arsênio Firmino de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771281Z5pt_BR
dc.creatorSouza, Carla Bertânia Conceição de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-05-02T00:39:16Z-
dc.date.available2016-04-25-
dc.date.available2016-05-02T00:39:16Z-
dc.date.issued2015-01-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1263-
dc.description.abstractThe results of four schools of Regional Serrana II in Rio de Janeiro Education Program are the subject of this research that aims to analyze the possible causes that contributed to not reach the goals established by the State of Rio de Janeiro Education 2011 and 2012. The research was carried out through semi-structured interviews, questionnaires on Likert scale and analysis of external evaluation results. The work has a focus on four schools analyzing different situations and identifying the reasons that may have contributed to the poor results at the start of program implementation, inadequate communication, irrelevant leadership profile, lack of information about the program, results of expropriation and the consequent departure from the proposed goals. The research has identified different characteristics to the same program by the analyzed school communities and the lack of cohesion in the work of some teams, but also identified the search for performance improvement in one and the difference that makes a participatory and collaborative management in school management. From the analysis carried out in the four school units, we intend to make the policies formulated by SEEDUC even closer on who runs through a Managers Leaders Group's own Regional Serrana II that has to accompany the development of the program in schools surveyed disseminating their actions, exchanging experience and showing that it is possible to achieve the expected results with planning, research, focus on results, teamwork and determination.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho que ora se apresenta analisa os resultados da Regional Serrana II, localizada no município de Nova Friburgo, no Programa de Educação do Rio de Janeiro e as possíveis causas que contribuíram para o não alcance, por parte de quatro escolas, das metas estabelecidas pela Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro em 2011 e 2012. O Programa de Educação apresenta um planejamento estratégico estruturado em quatro eixos, incluindo políticas de ensino, políticas de gestão de pessoas, políticas de infraestrutura e gestão da comunicação, com estratégias de valorização de servidores através de meritocracia e bonificação por resultados, além de metas estabelecidas por meio de resultados anteriores de cada unidade escolar. A pesquisa realizou-se por meio de entrevistas semiestruturadas, questionários em escala de Likert e análise de resultados de avaliações externas realizadas com os gestores das quatro unidades escolares e com amostras de professores. Os resultados dos estudos foram submetidos a autores escolhidos para subsidiarem o referencial teórico da pesquisa. A Regional Serrana II, nos anos de 2011 e 2012, destacou-se no ranking do estado entre as primeiras colocadas e a maioria das escolas que a compõe alcançou as metas propostas. A partir dos resultados da pesquisa, propõe-se um Plano de Ação Educacional (PAE), sugerindo a criação de um Grupo de Líderes (GL) que se destaca por ser formado por gestores que conseguiram resultados satisfatórios, por meio de uma gestão participativa e focada em resultados pedagógicos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectGestão do desempenhopt_BR
dc.subjectMeritocraciapt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectPerformance managementpt_BR
dc.subjectMeritocracypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO programa de educação do estado do Rio de Janeiro: análise dos resultados da Regional Serrana IIpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.