Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1233
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anapaulacoelhosilva.pdf695.79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Teixeira , Beatriz de Basto-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707321Y6pt_BR
dc.contributor.referee1Lessa, Paula Batista-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775076E8pt_BR
dc.contributor.referee2Condé, Eduardo Salomão-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784127Y0pt_BR
dc.creatorSilva, Ana Paula Coelho-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T04:09:46Z-
dc.date.available2016-04-05-
dc.date.available2016-04-24T04:09:46Z-
dc.date.issued2013-01-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1233-
dc.description.abstractThe present dissertation has as its goal to present alternative actions which improve the implementation process of the Common Basic Syllabus (CBC, in Portuguese) at a state school that participates in the Reference School Project, belonging to the Regional Education Oversight of São João del-Rei (SRE/SJDR). Although we have analyzed the actions by the teachers and EEB, we have emphasized mainly the role of the school principal as a fundamental element to the implementation of the educational policies at school, as well as to guarantee the use of the CBC as the official syllabus. This study about curriculum is important, since we have comprehended that the curriculum is the center of the pedagogical relations that occur in the classroom and of the professional role which the author has as a school inspector at the SRE/SJDR. Thus, in order to fulfill our goal, we have aimed to understand the design of the official curricular policy and how it was appropriated by the reference school, viewing the SRESJDR as its first stage of implementation. As such, some conditionals and some variables were identified in both contexts which have contributed to the implementation of the CBC the way it was identified in the research. The research methodology utilized was the analysis of documents referring to the implementation policy of the CBCs and consultations to documents and well as check-in book, book of minutes, terms of visit and management reports/ interviews with principals, teachers and basic education specialists, school principal and education analysts at the SRE, survey with the elementary school teachers of the studied school and non-participant observation. As the case was configured, some research issues were raised and discussed regarding the implementation of curricular policies, Therefore, the data found in the research show that there is a prominence in the role of the school principal as a primary actor in the implementation of a curricular public policy, given that they are the ones Who coordinate, articulate and monitor their work teams in executing their functions and guarantees their involvement in the implementation of the CBC.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo apresentar alternativas de ações que aprimorem o processo de implementação dos Conteúdos Básicos Comuns (CBC) em uma escola estadual participante do Projeto Escola-referência, pertencente à Superintendência Regional de Ensino de São João del-Rei (SRE/SJDR). Apesar de analisar as ações dos professores e EEB, enfatizou-se principalmente o papel do diretor escolar como elemento fundamental para a implementação das políticas educacionais na escola, bem como para a garantia do uso dos CBC como currículo oficial. Este estudo sobre a temática curricular fez-se importante, pois se partiu da compreensão de que o currículo é o centro das relações pedagógicas ocorridas na sala de aula e da atuação profissional que a autora exerce na função de inspetora escolar na SRE/SJDR. Assim, para cumprir o objetivo, buscou-se conhecer o desenho da política curricular oficial e como esta foi apropriada pela escola-referência, passando pela SRE/SJDR como primeira instância de implementação. A metodologia de pesquisa utilizada foi a análise de documentos referentes à política de implementação dos CBC, além da consulta a documentos, como livro de ponto, livro de atas, termos de visitas e relatórios de gestão; entrevistas com diretores, professores e especialistas de educação básica, diretora educacional e analistas educacionais da SRE, aplicação de questionário aos professores que atuam no Ensino Fundamental da escola analisada e observação nãoparticipante. À medida que o caso foi configurado, algumas questões de pesquisa foram levantadas e discutidas buscando alguns referenciais teóricos que abordam a implementação de políticas curriculares. Destarte, os dados encontrados na pesquisa demonstram que há uma proeminência da atuação do diretor escolar enquanto ator primordial na implementação da política pública curricular, vez ser ele quem coordena, articula e monitora sua equipe de trabalho na execução de suas funções, garantindo o seu envolvimento na implementação dos CBC.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConteúdos Básicos Comunspt_BR
dc.subjectPlano de Ação Educacionalpt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectCommon Basic Syllabuspt_BR
dc.subjectEducational Action Planpt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleOs conteúdos básicos comuns em escola-referência no município de São João Del-Reipt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.