Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1231
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
renatateixeiradasilva.pdf759.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Borges, Eliane Medeiros-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781809U1pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno, Adriana Rocha-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753894P2pt_BR
dc.contributor.referee2Bocchetti, André-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757694J1pt_BR
dc.creatorSilva, Renata Teixeira da-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4489772D6pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T04:09:19Z-
dc.date.available2016-04-05-
dc.date.available2016-04-24T04:09:19Z-
dc.date.issued2013-10-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1231-
dc.description.abstractThis work consists of a research about the use of technological resources in the daily basis of a school in Para de Minas state education network, Minas Gerais country-side, and investigates the implications of the school board role in this aspect. Aware that the information and communication technology is present in our daily life and how this is reflected in the process of teaching and learning, our goal was to examine the way in which teachers position themselves into meeting this demand, revealing the role of pedagogical department and school managers. Through the analysis of school documents, access to specialized literature, as well as observations and in-terviews with teachers and administrators, it was possible to list the projects that have been developed using ICT as a tool, informing us about how the technological resources permeate the teaching practices from the analyzed school. We also made an exposure of good practices related to the use of information and communication technologies in another educational institution and, in the end, allowing us to draw an educational action plan aiming the efficient management of school resources.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho consiste em uma pesquisa sobre a utilização de recursos tecnológicos no cotidiano de uma escola da rede estadual de ensino de Pará de Minas, interior de Minas Gerais, e investiga as implicações do papel da gestão nesse aspecto. Consci-entes de que as tecnologias da informação e da comunicação estão presentes no nosso dia a dia, e de como isso se reflete no processo de ensino e aprendizagem, nosso objetivo foi averiguar a forma com que os professores se posicionam frente a essa demanda, revelando a atuação da coordenação pedagógica e dos gestores da escola. Por meio da análise de documentos, do acesso à bibliografia especializada, bem como das observações e entrevistas realizadas com professores e gestores, foi possível listar projetos que foram desenvolvidos utilizando as TIC como instrumento, informando-nos sobre como os recursos tecnológicos permeiam as práticas de ensi-no da escola analisada. Apresentamos uma situação de boas práticas relacionadas ao uso das tecnologias da informação e da comunicação em outra instituição de en-sino e, ao final, traçamos um plano de ação educacional voltado para a gestão efici-ente dos recursos presentes na escola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologias da Informação e da Comunicaçãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectInformation and Communication Technologiespt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO processo de ensino-aprendizagem mediado pelas tecnologias da informação e da comunicação numa escola pública do interior de Minas Gerais: implicações do papel da gestãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.