Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1220
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
denismaurorodriguesdesouza.pdf709.5 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ferrari, Anderson-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758980A6pt_BR
dc.contributor.referee1Marques, Luciana Pacheco-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727347P8pt_BR
dc.contributor.referee2Altmann, Helena-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706338D4pt_BR
dc.contributor.referee3Coelho Filho, Carlos Alberto de Andrade-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761069T7pt_BR
dc.creatorSouza, Denis Mauro Rodrigues de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239598T6pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T04:01:13Z-
dc.date.available2016-04-07-
dc.date.available2016-04-24T04:01:13Z-
dc.date.issued2013-02-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1220-
dc.description.abstractThinking about the discursive construction of the subject and its relationship with self, pleasures and discoveries, I propose the question: what processes of subjectivity, gender relations and sexuality are present in physical education classes, maintaining a dialogue between teacher education and practice in schools through the discipline of Supervised BSc. I bring the inspiration for Michel Foucault as a tool to question and discuss the knowledge of me approaching post-structuralist perspective in which the discourses are understood as social and historical construction. My interest is the knowledge about the conditions graduating teacher in a process stage in the construction of subject is involved in the learning experienced in social and historical trajectory. I discuss issues of gender and sexuality to the formation of a physical education teacher and actions in schools. I point elements to think about the teaching knowledge pluralized, discussing teacher development, both personal and professional. For data collection the survey observations were made, and daily field reports as foci of research both in lessons of discipline Internship practices as schools, concerned with what is built in the discourses of school and on the banks of the university to the issues gender and sexuality. In this sense, a point highlighted was the investment in contextualizing and questions in the process of training, the trainees who took the known places where the training stage is associated with certainties. The research aims to contribute to the reflective path of education in order to increase the sense of subjectivities, gender and sexuality in teacher education and its relationships with schools.pt_BR
dc.description.resumoPensando na construção discursiva dos sujeitos e sua relação com autoconhecimento, prazeres e descobertas, proponho-me a questionar: que processos de subjetivação, relações de gêneros e sexualidade estão presentes nas aulas de Educação Física, mantendo um diálogo entre a formação docente e a prática nas escolas através da disciplina de Estágio Supervisionado da Licenciatura. Trago a inspiração em Michel Foucault como ferramenta para questionar e discutir os saberes me aproximando da perspectiva pósestruturalista em que os discursos são entendidos como construção histórica e social. Meu interesse são os saberes a respeito das condições de se formar professor em um processo de estágio em que a construção de sujeito está implicada nas aprendizagens experimentadas na trajetória social e histórica. Problematizo questões de gênero e sexualidade para a formação do professor de Educação Física e ações nas escolas. Aponto elementos para pensar o saber docente pluralizado, discutindo o desenvolvimento do professor, tanto pessoal quanto profissional. Para coleta de dados da pesquisa foram feitas observações, relatórios e diários de campo como focos de investigação tanto nas aulas da disciplina de Estágio quanto nas práticas das escolas, preocupando com aquilo que se constrói nos discursos da escola e nos bancos da universidade para as questões de gênero e sexualidade. Neste sentido, um ponto que se destacou foi o investimento nas problematizações e interrogações no processo de formação, o que tirou os estagiários dos lugares conhecidos em que a formação no Estágio está associada às certezas. A pesquisa pretende contribuir para o caminho reflexivo da educação de forma a ampliar os sentidos de subjetivações, gênero e sexualidade na formação docente e suas relações com as escolas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectEstágiopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectSubjetividadespt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectSexualidadespt_BR
dc.subjectPhysical educationpt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectSubjectivitiespt_BR
dc.subjectGender and sexualitiespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleProfessores de educação física em questão – corpo, relações de gênero e sexualidadespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.