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dc.contributor.advisor1Nicolella, Alexandre Chibebe-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1375868138002604pt_BR
dc.contributor.referee1Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3675395434849769pt_BR
dc.contributor.referee2Gremaud, Amaury Patrick-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0066143774458861pt_BR
dc.creatorRodrigues, José Renato Sousa-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4551904517717154pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-05T11:50:12Z-
dc.date.available2021-01-05-
dc.date.available2021-01-05T11:50:12Z-
dc.date.issued2020-10-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/12119-
dc.description.abstractThis dissertation, developed within the scope of the Professional Master’s in Education Management and Evaluation (PPGP) of the Public Policy and Evaluation of Education Center of the Federal University of Juiz de Fora (CAED/UFJF), deals with the case of student infrequency at Luzia Araujo Barros High School locatede in the municipality of Itarema-CE. The objective is to describe and analyze the aspects of studente infrequency, in order propose na action plan based on management strategias thar foster school attendance. To this end, in Chapter 2, in the light of the normative texts on the right to stay, we sougth to describe to contexto of the school, the accompanying strategies and actions already taken to encourage frequency, as well as the evidence of the management case. In summary, the surveys point to na expressive number of students who alternate between attendances and absences, in addition to a record of students who are absent continuously. Therefore, in Chapter 3, analyzed the factors inside and outside of school that influence the frequency of students, from the scientific research of Charlot (1996), Lenskij (2006), Patto (2008), Mont'Alvão (2011), Pereira et al. (2011), Vasconcellos (2013), Burgos et al. (2014), Abramovay (2015), among others. Then, whitin the scope of the qualitative approach, the documentar information from the Teacher Director of Classes Project (PPDT) biographical record was analyzed. This investigation signaled the close relationship between socioeconomic aspects, school sucess/failure and the school permanency. With this in mind, in Chapter 4, the Educacional Action Plan proproses management strategies centered in the family, in the pedagogical accompanyment, in the curriculum flexibility and in the intersectoral action with the objective of encouraging the student to remain in school.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF), trata do caso de infrequência discente da Escola de Ensino Médio Luzia Araújo Barros situada no município de Itarema-CE. O objetivo é descrever e analisar os aspectos associados à infrequência discente, a fim de propor um plano de ação baseado em estratégias de gestão que fomentem a assiduidade escolar. Para tal, no Capítulo 2, buscou-se, à luz dos textos normativos acerca do direito à permanência, descrever o contexto da escola, as estratégias de acompanhamento e ações já realizadas de incentivo à frequência, bem como as evidências do caso de gestão. Em síntese, os levantamentos apontam para um número expressivo de alunos que alternam entre presenças e faltas, além de um recorte de alunos que se ausentam de forma contínua. Diante disso, no Capítulo 3, analisou-se os fatores intra e extraescolares que influenciam na (in)frequência dos alunos, a partir dos estudos de Charlot (1996), Lenskij (2006), Patto (2008), Mont'Alvão (2011), Pereira et al. (2011), Vasconcellos (2013), Burgos et al. (2014), Abramovay (2015), entre outros. Em seguida, no âmbito da abordagem qualitativa, analisou-se as informações documentais da Ficha Biográfica do Projeto Professor Diretor de Turma (PPDT). Esta investigação sinalizou para a estreita relação entre os aspectos socioeconômicos, o sucesso/fracasso escolar e a permanência escolar. Em função disso, no Capítulo 4, o Plano de Ação Educacional propõe estratégias de gestão centradas na família, no acompanhamento pedagógico, na flexibilização curricular e na ação intersetorial com o objetivo de incentivar a permanência do aluno na escola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInfrequência discentept_BR
dc.subjectSucesso/fracasso escolarpt_BR
dc.subjectPermanência escolarpt_BR
dc.subjectStudente infrequencypt_BR
dc.subjectSchool sucess/failurept_BR
dc.subjectSchool permanencypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titlePermanência escolar: o caso da infrequência discente na Escola de Ensino Médio Luzia Araújo Barros em Itarema - Cearápt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



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