Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1200
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
stellafernandesmansurlisboa.pdf653.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mourão Júnior, Carlos Alberto-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772484H7pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Barbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792956Y8pt_BR
dc.contributor.referee1Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781645Z6pt_BR
dc.contributor.referee2Mármora, Cláudia Helena Cerqueira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700499D4pt_BR
dc.creatorMansur-Lisboa, Stella Fernandes-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4281624U6pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T03:51:18Z-
dc.date.available2016-04-07-
dc.date.available2016-04-24T03:51:18Z-
dc.date.issued2013-02-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1200-
dc.description.abstractReading involves several processes, ranging from decoding the letters to text comprehension. Studies have sought to identify the processes that contribute to reading, including the Executive Function (EF), which is the set of skills that allow behavior directioning. Three studies were conducted to analyze the relationship between EF and reading. The first one, analyzed the scientific literature looking for the relationship between Reading Disability (RD) and EF. It was observed that this relation is still controversial, i.e. there are researches that corroborated it and others which have not observed such association. The second one assessed the reading performance of students in the 2nd year of elementary school, associating it with the result of the school in a statewide literacy assessment system. The students were divided into a group with reading disability (RD), an intermediate group and a Talent in Reading (TR) group. A disturbing number of students with RD was noted, denoting failure of the schools in alphabetizing these students. However, it was observed that TR manifests itself even in schools with low quality teaching. The third study compared the performance of these three groups in EF. No associations were found between the variables. The implications and limitations of this research are discussed.pt_BR
dc.description.resumoA leitura envolve vários processos, que vão da decodificação das letras até a compreensão do texto. Estudos têm buscado identificar os processos que contribuem para a leitura, dentre eles a função executiva (FE), que é o conjunto de habilidades que permitem direcionar o comportamento. Para analisar a relação entre FE e leitura, foram realizados três estudos. O primeiro analisou a produção científica sobre a relação entre dificuldade de leitura (DL) e FE. Observou-se que essa relação ainda é controvertida, existindo tanto pesquisas que a corroboraram quanto aquelas que não observaram tal associação. O segundo avaliou o desempenho em leitura de alunos do 2º ano do Ensino Fundamental, associando-o ao resultado da escola em um sistema estadual de avaliação de alfabetização. Eles foram divididos em grupo com DL, grupo médio e com Talento em Leitura (TL). Observou-se um número preocupante de alunos com DL, denotando fracasso das escolas em alfabetizar esses alunos. Porém, observou-se que o TL se manifesta até mesmo em escolas com qualidade de ensino baixa. O terceiro comparou o desempenho em FE desses três grupos. Não foram encontradas associações entre as variáveis. As implicações e limitações dessas pesquisas são discutidas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectFunção executivapt_BR
dc.subjectDificuldade de leiturapt_BR
dc.subjectTalento para leiturapt_BR
dc.subjectReadingpt_BR
dc.subjectExecutive functionpt_BR
dc.subjectReading disabilitypt_BR
dc.subjectTalented readerpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApt_BR
dc.titleFunção executiva e desempenho em leitura em crianças do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.