Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11833
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rosilenepereiradeoliveiracorrêa.pdfPDF/A1.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Louza Júnior, Nelson Dantas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3625666209496125pt_BR
dc.contributor.referee1França, William Versolati-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Pereira, Alex Farah-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2860919885254607pt_BR
dc.creatorCorrêa, Rosilene Pereira de Oliveira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1667736721001335pt_BR
dc.date.accessioned2020-11-10T12:01:58Z-
dc.date.available2020-11-10-
dc.date.available2020-11-10T12:01:58Z-
dc.date.issued2020-08-06-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11833-
dc.description.abstractThe present work discusses the importance of geometric construction activities for the development of students in Geometry. In this perspective, initially, a survey is made about what the Cammon Base National Curriculum (BNCC) proposes, as essential contents, in the skills of Geometry on geometric constructions in the final years of Elementary School. Based on the BNCC guidelines, an analysis is made of three collections of Mathematics textbooks, destined for the final years of Elementary School, on their adequacy to the guidelines of the Common Base National Curricular. In addition, the work presents the geometric constructions that are part of the list of guidelines of the BNCC, added by others of relevance in the consolidation of the content. Finally, a proposal for geometric construction activities with the use of folds is suggested, presenting the use of folds as an auxiliary and diversified way of working with geometric constructions.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho discorre sobre a importância das atividades de construções geométricas para desenvolvimento dos discentes em Geometria. Nesta perspectiva, inicialmente, é feito um levantamento sobre o que a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) propõe, como conteúdos essenciais, nas competências de Geometria sobre construções geométricas nos anos finais do Ensino Fundamental. A partir das diretrizes da BNCC, é feito uma análise de três coleções de livros didáticos de Matemática, destinados aos anos finais do Ensino Fundamental, sobre sua adequação às orientações da Base Nacional Comum Curricular. Além disso, o trabalho apresenta as construções geométricas que fazem parte do rol de orientações da BNCC, acrescentada de outras de relevância na consolidação do conteúdo. E, por fim, é sugerido uma proposta de atividades de construções geométricas com a utilização de dobraduras, apresentando o uso de dobraduras como forma auxiliar e diversificada de se trabalhar com as construções geométricas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectConstruções geométricaspt_BR
dc.subjectRégua e compassopt_BR
dc.subjectDobraduraspt_BR
dc.subjectGeometric constructionspt_BR
dc.subjectRuler and compasspt_BR
dc.subjectFoldspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleConstruções Geométricas: uma proposta de ensino utilizando régua, compasso e dobraduraspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons