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dc.contributor.advisor1Almeida, Alexander Moreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9072644751174322pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Tostes, Márcia Helena Fávero de Souza-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6251910534549484pt_BR
dc.contributor.referee1Martins, Janaína Siqueira Rodrigues-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5649195069769376pt_BR
dc.contributor.referee2Assumpção Júnior, Francisco Baptista-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8228129823801639pt_BR
dc.creatorOliveira, Vivian Hagen Antônio-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7779094852762898pt_BR
dc.date.accessioned2020-11-06T11:07:18Z-
dc.date.available2020-11-05-
dc.date.available2020-11-06T11:07:18Z-
dc.date.issued2019-12-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11827-
dc.description.abstractGreat and progressive interest has arisen from the knowledge of the effects on positive health of religiosity and spirituality and how they are established in people's lives. Many studies attest to the influence of religiosity/spirituality on physical and mental health, longevity, well-being and happiness; few others pose health harms when a negative perception of the transcendent, God or something superior is exercised. However, a few studies are found of the association between religiosity/spirituality and health outcomes in children. Objectives: this study aimed to investigate the associations between religiosity/spirituality and childhood happiness (and to test the mediating role of parenting styles) by investigating in the child population and their families the implications that religiosity/spirituality and parenting styles have on happiness rates. Methods: our sample included pupils attending the 6th grade of elementary school in both lay public and private confessional schools in Juiz de Fora-MG, and their parents. All (parents and children) were assessed by answering the happiness questionnaires (subjective happiness scale), religiosity/spirituality (BMMRS - Adapted) and parenting styles (IEP), as well as qualitative questions that aimed to evaluate religiosity/spirituality. Results: 276 children were evaluated. Important associations were observed between religiosity/spirituality and childhood happiness. Variables such as “feeling the love of God” or “feeling the presence of God” when scored as “never” imply an OR of 0.10 (0.01 - 0.99), that is, 90% chance of being less happy when compared to feeling God's love or His presence “many times a day”. Religious attendance was also associated with happiness, as the affirmation of never attending implied an OR of 0.23 (0.08 - 0 66), compared to attending more than once a week. In the qualitative analysis the importance of religiosity/spirituality for students was striking, as well as to their families. Conclusion: data show that religiosity/spirituality is associated with better happiness rates even in childhood. Future longitudinal studies will be necessary to investigate the causality of this association.pt_BR
dc.description.resumoGrande e progressivo interesse tem surgido pelo conhecimento dos efeitos sobre a saúde positiva, da religiosidade e espiritualidade, e sobre como eles se estabelecem na vida das pessoas. As evidências indicam que a religiosidade/espiritualidade geralmente se relaciona com melhor saúde física e mental, longevidade, bem-estar e felicidade; embora haja também impactos negativos, notadamente com o coping religioso negativo. Contudo poucos estudos investigam a associação entre religiosidade/espiritualidade e desfechos em saúde em crianças. Objetivos: investigar as associações entre religiosidade/espiritualidade e felicidade na infância e testar o papel mediador dos estilos parentais. Métodos: Alunos cursando o 6° ano do ensino fundamental em escolas públicas laicas e particulares confessionais de Juiz de Fora- MG e seus pais responderam questionários de felicidade (Escala subjetiva de felicidade), religiosidade/espiritualidade (Medida Multidimensional Breve de Religiosidade/Espiritualidade – Adaptado) e estilos parentais (Inventário de Estilos Parentais), assim como questões qualitativas sobre religiosidade/espiritualidade. Resultados: um total de 276 crianças foi avaliado. Observaram-se consistentes associações entre religiosidade/espiritualidade e felicidade na infância. As crianças que referiram nunca sentir “o amor de Deus” ou “a presença de Deus” tinham 90% menos de chance de se considerarem felizes, quando comparadas àquelas que referiram sentir o amor ou a presença de Deus “muitas vezes ao dia” (OR 0,10 IC 95%:0,01 – 0,99). Nunca frequentar um serviço religioso também se associou a menor probabilidade de se declarar feliz, em comparação com os que frequentavam mais de uma vez na semana (OR 0,23 IC 0,08 – 0,66). Nas análises qualitativas foi marcante a importância da religiosidade/espiritualidade para os alunos, assim como suas famílias. Conclusão: maiores níveis religiosidade/espiritualidade em crianças se associaram de modo forte e consistente com felicidade. Futuros estudos longitudinais serão necessários para investigar a causalidade desta associação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Medicinapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Saúde Brasileirapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.rightsAttribution 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/*
dc.subjectReligiosidadept_BR
dc.subjectEspiritualidadept_BR
dc.subjectFelicidadept_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectReligiositypt_BR
dc.subjectSpiritualitypt_BR
dc.subjectHappinesspt_BR
dc.subjectChildrenpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINApt_BR
dc.titleReligiosidade, espiritualidade e felicidade na infância e adolescênciapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Saúde (Dissertações)



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