https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11497
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Judicialização da educação.pdf | 463.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Oliveira, Rafaela Reis Azevedo de | - |
dc.creator | Teixeira, Beatriz de Basto | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-11T12:22:39Z | - |
dc.date.available | 2019-05-21 | - |
dc.date.available | 2020-02-11T12:22:39Z | - |
dc.date.issued | 2019-05-06 | - |
dc.citation.volume | 34 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 185 | pt_BR |
dc.citation.epage | 209 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010008 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11497 | - |
dc.description.abstract | This article presents the results from a doctoral dissertation that analyzed the actions taken by the Office for the Protection of Children and Youth and the Child Protective Services, from 2009 to 2013, in order to guarantee access to Early childhood education in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais. The research was conducted by means of bibliographical review, documental analyses and semi-structured interview. As examples of brief results, it is pointed out the city's difficulty in securing access to Early childhood education, especially to nursery schools, and fulfilling the goals established in national education guidelines; the ineffectiveness of the children and youth's social protection network; and the movement of (de)Judicialization of education, considering the participation of another actor for demanding children’s right: the legislative power. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo apresenta resultados de tese de doutorado que analisou as ações da Promotoria da Infância e Juventude, e dos Conselhos Tutelares para a garantia do acesso à educação infantil no município de Juiz de Fora (MG), que tramitaram entre 2009 e 2014. A pesquisa foi realizada por meio de revisão bibliográfica, análise documental e entrevistas semiestruturadas. Como resultados, aponta-se a dificuldade do município em garantir o acesso à educação infantil, sobretudo a subetapa de creches, e o cumprimento de metas estipuladas em política nacional de educação; a inoperância da rede de proteção social da criança e do adolescente; e o movimento de (des)judicialização da educação, haja vista a entrada em cena de um outro ator para a exigibilidade do direito da criança: o Poder Legislativo. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Sociedade e Estado | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Judicialização da educação | pt_BR |
dc.subject | Regime de colaboração | pt_BR |
dc.subject | Ministério Público | pt_BR |
dc.subject | Conselhos tutelares | pt_BR |
dc.subject | Poder Legislativo | pt_BR |
dc.subject | Judicialization of education | pt_BR |
dc.subject | Collaboration scheme | pt_BR |
dc.subject | Public Prosecutor's Office | pt_BR |
dc.subject | Child protective services | pt_BR |
dc.subject | Legislative Power | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Judicialização da educação: regime de colaboração e rede de proteção social da criança e do adolescente | pt_BR |
dc.title.alternative | Judicialization of education: collaboration scheme and child and adolescent social protection network | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.