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dc.contributor.advisor1Ferrari, Anderson-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1349390714783997pt_BR
dc.contributor.referee1Castro, Roney Polato de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8537816801948657pt_BR
dc.contributor.referee2Souza, Marcos Lopes de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2396459642306557pt_BR
dc.contributor.referee3Caetano, Marcio Rodrigo Vale-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorSilva, José Rodolfo Lopes da-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6701531832345938pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-18T13:24:19Z-
dc.date.available2019-12-16-
dc.date.available2019-12-18T13:24:19Z-
dc.date.issued2019-06-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11458-
dc.description.abstractThe present work is the result of a research carried out in a school in a small city and in the interior of the State of Rio de Janeiro. Through observations, from different moments of everyday school life, I tried to understand how in the games of the relations of know- power, masculinities were constituted in this context. Held during approximately four months, I was able to observe different moments and interactions between students, teachers and other employees. Thus, the purpose of this text is to discuss and problematize the construction of masculinities in this context assuming Post-Structuralist theoretical- methodological perspective and the Foucaultian Studies. During the research I noticed that there is no homogeneity in the form of “being a man” and that there are discursive / non-discursive processes involved in the “construction” of these subjects. I also bring as problematization commonly naturalized actions such as “teasing”, “jokes”, “ways of getting along with” in our society. Since this work argues that we go through different construction processes, there is also the possibility of (re)construction. Understanding, thus, that we are changing subjects and with different forms of resistance to disciplinary processes. As a possibility of (re)constructions I bring Michel Foucault's perspective on friendship and the possibilities that open up to rethink what is posed as “the natural”, “the order of things”. Therefore, I assume as investment and defense the understanding that language (re)produces subjects, meanings, knowledge and relationships. It is necessary to say that there is the possibility of resisting and (re)constructing new possibilities, knowledge, subjects and relations.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho é resultado de uma pesquisa realizada em uma escola de uma cidade pequena e do interior do Estado do Rio de Janeiro. Através de observações, de diferentes momentos do cotidiano escolar, busquei compreender como se constituíam, nos jogos das relações de saber-poder, as masculinidades neste contexto. Realizadas durante aproximadamente quatro meses, pude observar diferentes momentos e interações entre seus/suas alunos/as, professores/as e outros/as funcionários/as. Dessa forma, o objetivo deste texto é discutir e problematizar a construção das masculinidades neste âmbito assumindo perspectiva teórico-metodológica Pós-Estruturalista e os Estudos Foucaultianos. Durante a pesquisa pude perceber que não há homogeneidade na forma de “ser homem” e que há processos discursivos/não discursivos implicados na “construção” desses sujeitos. Também trago como problematizações ações comumente naturalizadas como “brincadeiras”, “piadas”, “formas de se relacionar” em nossa sociedade. Uma vez que esse trabalho defende que passamos por diferentes processos de construção, também há como aposta a possibilidade de (re)construção. Entendendo, assim, que somos sujeitos mutáveis e com diferentes formas de resistência frente a processos disciplinares. Como possibilidade das (re)construções trago a perspectiva de Michel Foucault sobre a amizade e as possibilidades que se abrem para se repensar sobre aquilo que está posto como “o natural”, “a ordem das coisas”. Assumo assim como investimento e defesa a compreensão de que a linguagem (re)produz sujeitos, significados, saberes e relações. É necessário dizer que há a possibilidade de resistir e (re)construir novas possibilidades, saberes, sujeitos e relações.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectMasculinidadespt_BR
dc.subjectSaber-poderpt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectCidade pequenapt_BR
dc.subject(Re)construirpt_BR
dc.subjectMasculinitiespt_BR
dc.subjectKnowledge-powerpt_BR
dc.subjectSchoolpt_BR
dc.subjectSmall citypt_BR
dc.subject(Re)constructpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.title“Seja homem de verdade!”: (Re)constituindo masculinidades numa escola de cidade pequena e do interiorpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



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