Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11309
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafaelaaparecidadeabreu.pdf637.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Jane Maria Braga-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Carneiro, Reginaldo Fernando-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6592343865729395pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Sandra Alves de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorAbreu, Rafaela Aparecida de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3079682583198230pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-20T12:03:00Z-
dc.date.available2019-11-11-
dc.date.available2019-11-20T12:03:00Z-
dc.date.issued2019-09-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11309-
dc.description.abstractThis research, entitled “Children's Literature: a possible know-how in the teaching of mathematics”, emerged from questions and reflections on and with my teaching practice in the perspective of building a more enjoyable, meaningful and contextualized teaching process. Seeking to understand how children's literature, through problem solving, can help in the teaching-learning process of mathematics and in the formation of the student, I managed a work, in the first semester of 2019, with my 4th grade elementary school class, located in the interior of the state of Minas Gerais. In the tessitura of this text, I used as a theoretical-political-epistemological-methodological perspective the research in / with / inside the school daily life. And as a materiality of study, narratives constructed from my teaching practice. This exercise is done in narrative writing which is another form of textual organization, trying to show that children's literature connected with problem solving in mathematics teaching helps children in the formation of critical, reflective and creative thinking.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, intitulada “Literatura infantil: um saberfazer possível no ensino da matemática”, emergiu a partir de indagações e de reflexões sobre e com a minha prática docente na perspectiva da construção de um processo de ensinoaprendizagem mais prazeroso, significativo e contextualizado. Buscando compreender como a literatura infantil, através da resolução de problemas, pode auxiliar no processo de ensinoaprendizagem da matemática e na formação do sujeito, realizei um trabalho, no primeiro semestre de 2019, com a minha turma do 4º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual, localizada no interior do Estado de Minas Gerais. Na tessitura deste texto, utilizei como perspectiva teórico-político-epistemológico-metodológica a pesquisa no/do/com o cotidiano escolar. E como materialidade de estudo, narrativas construídas a partir da minha prática docente. Esse exercício se faz numa escrita narrativa que é uma outra forma de organização textual procurando evidenciar que a literatura infantil conectada com a resolução de problemas no ensino da matemática auxilia na formação do pensamento crítico, reflexivo e criativo da criança.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Aberto*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectEnsino da matemáticapt_BR
dc.subjectResolução de problemaspt_BR
dc.subjectCotidiano escolarpt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectChildren's literaturept_BR
dc.subjectMathematics teachingpt_BR
dc.subjectProblem solvingpt_BR
dc.subjectSchool daily lifept_BR
dc.subjectNarrativept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleLiteratura infantil: um saberfazer possível no ensino da matemáticapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências e Matemática nos Anos Iniciais



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons