Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11249
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
francoismartinzacacio.pdf1.65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Rita de Cássia-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Teixeira, Beatriz de Basto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4199390197375366pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Luciana da Silva de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9931071988310317pt_BR
dc.creatorAcácio, François Martinz-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7252340294935023pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-30T13:26:12Z-
dc.date.available2019-10-30-
dc.date.available2019-10-30T13:26:12Z-
dc.date.issued2019-07-12-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11249-
dc.description.abstractThis dissertation was developed on the Professional Master in Management and Evaluation of Education (PPGP), of the Center for Public Policies and Education Evaluation at the Juiz de Fora Federal University (CAEd / UFJF). The case study of this dissertation reaches the management of financial resources received at the Tabelião José Ribeiro Guimarães High School in Integral Time, in Pentecoste, Ceará. It reaches the period from 2013 to 2017. The Federal Constitution of 1988 established the principle of democratic management, and it should be adopted as a parameter in the three main dimensions of school management: administrative, financial and pedagogical. Without ignoring the inseparability between these three dimensions, we opted for this research by analyzing the financial dimension. The central question of research was: How to make democratic management of the financial resources of EEMTI Tabelião José Ribeiro Guimarães in Pentecoste – Ce. To answer this question was constituted the general objective of this dissertation: discuss how to democratize the financial management at the EEMTI Tabelião José Ribeiro Guimarães. The following specific objectives guided the development of the research: describe how the financial resources are managed; analyze how school management and collegiate bodies have played their role and propose actions to overcome the challenges in financial management. The following methodological procedure was adopted: a) documentary analysis of legislation and literature in the area, through the authors: Adrião e Oliveira (2007), Araújo (2009), Avritzer (2007), Barroso (1996), Ghanem (2004), Libâneo (2008), Luck (2000), Oliveira (2014), Oliveira (2015); Navarro (2004), Peroni (2008), Ramos (2014) e Souza (2017) ; b) interviews with an administrative and financial advisor and with the managers of the school and c) the application of a questionnaire for a sample of members of the school community, highlighted here: teachers, employees, parents / guardians and students. For the analysis of the collected data, four characteristics of democratic school management were taken as reference: 1) access to information and transparency; 2) participation; 3) autonomy and 4) existence and functioning of collegiate bodies. The study showed the need for a greater democratization of the management acts in the financial dimension of the school. That way, in the educational plan – PAE, proposals were developed for empowerement actions of the performance of collegiate bodies and also to call, recognize and training to broaden community participation in the management of school financial resources.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP), do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O estudo de caso desta dissertação abarca a gestão dos recursos financeiros recebidos na Escola de Ensino Médio em Tempo Integral Tabelião José Ribeiro Guimarães, do município de Pentecoste, no Ceará, e abrange o período de 2013 a 2017. A Constituição Federal de 1988 estatuiu o princípio da gestão democrática, devendo ele ser adotado como parâmetro nas três principais dimensões de uma gestão escolar: administrativa, financeira e pedagógica. Sem desconhecer a indissociabilidade entre estas três dimensões, optou-se nesta pesquisa pela análise da dimensão financeira. Partiu-se, então, da seguinte questão central de pesquisa: Como efetivar a gestão democrática dos recursos financeiros da EEMTI Tabelião José Ribeiro Guimarães em Pentecoste – CE? Para respondê-la, constituiu-se o objetivo geral dessa dissertação: Discutir como democratizar a gestão financeira na EEMTI Tabelião José Ribeiro Guimarães. Os seguintes objetivos específicos orientaram o desenvolvimento da pesquisa: Descrever como é feita a gestão dos recursos financeiros; Analisar como a gestão escolar e os organismos colegiados têm desempenhado seu papel; e Propor ações para superar os desafios existentes na gestão financeira. Adotou-se os seguintes procedimentos metodológicos: a) Análises documentais da legislação e da literatura da área, através dos autores: Adrião e Oliveira (2007), Araújo (2009), Avritzer (2007), Barroso (1996), Ghanem (2004), Libâneo (2008), Luck (2000), Oliveira (2014), Oliveira (2015); Navarro (2004), Peroni (2008), Ramos (2014) e Souza (2017); b) Realização de entrevistas com uma assessora administrativo–financeira e os gestores da escola; e c) Aplicação de questionário para uma amostra de membros da comunidade escolar, aqui destacados: professores, funcionários, pais / responsáveis e alunos. Para a análise dos dados coletados, tomou-se como referência quatro características da gestão escolar democrática: 1) Acesso à informação e à transparência; 2) Participação; 3) Autonomia; e 4) Existência e funcionamento de organismos colegiados. O estudo mostrou a necessidade de uma maior democratização dos atos de gestão na dimensão financeira da escola. Dessa forma, foram elaboradas, no Plano de Ação Educacional – PAE, propostas de ações de potencialização da atuação dos organismos colegiados e ainda de convocação, reconhecimento e formação para ampliar a participação da comunidade na gestão dos recursos financeiros da escola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectRecursos financeiros escolarespt_BR
dc.subjectOrganismos colegiadospt_BR
dc.subjectDemocratic managementpt_BR
dc.subjectSchool financial resourcespt_BR
dc.subjectCollegiate organizationspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleDesafios e propostas para a implementação de uma gestão democrática dos recursos financeiros em uma escola estadual do município de Pentecoste – CEpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons